Julkisten työvoimapalveluiden järjestämisvastuu siirtyy valtiolta kunnille vuoden 2025 alussa ja tällöin myös Kirkkonummen, Vihdin ja Siuntion työllisyysalue aloittaa toimintansa. Vuoden 2025 alussa astuu voimaan myös uusi kotoutumislaki, jonka myötä kunnille tulee kokonaisvastuu myös kotoutumisen edistämisestä.

Tänään 23.9. on jäljellä 100 päivää starttiin ja järjestämisvastuun siirtoon. Valmistelun aikataulu on ollut tiukka, mutta valmistelu on edennyt kunnissa ja alueilla hyvässä yhteistyössä ja aikataulussa. Kunnissa uudistus nähdään vahvasti mahdollisuutena edistää paikallista elinvoimaa, mikä puolestaan vahvistaa kuntien veto- ja pitovoimaa.

TE2025-uudistuksesta yleisesti

Uudistuksen myötä sekä henkilö- että yritysasiakkaiden työvoimapalveluista tulee osa jokaisen kunnan lakisääteisiä tehtäviä. Valtion työ- ja elinkeinotoimistot eli TE-toimistot lakkautetaan. Samalla reilut 4000 työvoimapalveluiden ammattilaista siirtyy liikkeenluovutuksella valtiolta kuntiin tai kuntayhtymiin.

Nyt toteutuva historiallinen uudistus vahvistaa kuntien monipuolisia peruspalveluja entisestään ja tuo kunnille toivottuja työkaluja työllisyyden edistämiseen. Lisäksi uudistus tuo palvelut lähemmäs kuntalaisia, mikä lisää työvoimapalvelujen saavutettavuutta ja vaikuttavuutta. Kaikki nämä tekijät yhdessä tukevat työntekijöiden nopeamman työllistymisen tavoitetta sekä edistävät työllisyyden lisäksi koko alueen elinvoimaa.

Työvoimapalvelujen avulla sekä henkilö- että yritysasiakkaat saavat neuvontaa ja ohjausta työnhakuun ja työntekijöiden rekrytointiin sekä osaamisen kehittämiseen. Järjestämme työvoimapalvelut yhdessä Vihdin ja Siuntion kanssa, ja muodostamme Kirkkonummen, Vihdin ja Siuntion työllisyysalueen.

Mitä muutos tarkoittaa?

Jatkossa sekä työnhakijat että työnantajat saavat työvoimapalveluiden tarjoamaa neuvontaa ja ohjausta kunnista. Jokaiseen kolmeen kuntaan on tulossa palvelupiste. Huolimatta TE-palveluiden hallinnollisesta järjestämisestä ja työllisyysalueiden rakenteista, asukkaat voivat siis jatkossa kääntyä oman kunnan puoleen kaikissa työvoimapalveluihin liittyvissä kysymyksissä.

Mikäli olet jo työvoimapalveluiden asiakas, sinun ei tarvitse tehdä mitään, kun muutos astuu voimaan vuoden vaihteessa. Tiedotamme mahdollisista muutoksista kuntien verkkosivuilla ja tarvittaessa henkilökohtaisesti.

Miksi TE-palvelut siirretään kuntiin?

Uudistus tuo palvelut saman katon alle, lähemmäs asiakkaita. Kunnat tuntevat asukkaansa ja elinkeinoelämänsä parhaiten, mikä mahdollistaa paikallisiin tarpeisiin sopivien ja yksilöllisesti räätälöityjen palvelujen toteuttamisen. Uudistus onkin mahdollisuus tehdä asioita uudella tavalla.

Järjestämisvastuun siirto valtiolta kunnille on hyvin mittava uudistus. Henkilöasiakkaiden rinnalla tärkeänä kohderyhmänä uudistuksessa ovat myös yritysasiakkaat. Uudistuksen tavoitteena ei ole vain siirtää palveluja ja henkilöstöä valtiolta kunnille vaan kehittää työvoimapalveluita entistä vaikuttavammaksi.

Mistä saa lisätietoa?

Alueen suunnitelma ja yhteistoimintasopimus, muuta materiaalia sekä palautelomake löytyvät osoitteesta TE2025-uudistus – Kirkkonummi

Työllisyys- ja elinkeinoasioiden lautakunnan jäsenet 2024–2025 löytyvät osoitteesta Työllisyys- ja elinkeinoasioiden lautakunta – Kirkkonummi

Lisätietoja Kirkkonummen, Vihdin ja Siuntion tulevista työvoimapalveluista antaa palvelupäällikkö Tony Sandström, tony.sandstrom@kirkkonummi.fi