Valitse sivu

Kirkkonummen kunta on uusinut brändinsä. Kunnan asukkaiden, henkilöstön ja päättäjien kanssa viime keväänä (2024) alkaneen yhteistyön lopputuloksena on syntynyt Kirkkonummen kunnan uusi visuaalinen ilme ja tarinankerronta sekä uudet viestintämateriaalit. Mainostoimisto Dirty Agencyn kanssa tehty Kirkkonummen kunnan brändi on julkaistu tänään ke 27.11.2024.

– Kuntastrategiamme määrittää meidän tulevaisuutemme päämäärät ja tavoitteet. Brändi on se mielikuva, joka ihmisillä on meistä ja jota tietoisesti rakennamme, kertoo Kirkkonummen kunnanjohtaja Virpi Sailas.

– Brändityön lopputuloksessa näkyy se, mistä olemme ylpeitä kunnassamme ja mikä erottaa meidät muista. Se on kirkkonummelaisten näkemys ja kertomus siitä, mitä Kirkkonummi on ja mitä Kirkkonummen toivotaan olevan tulevaisuudessa, jatkaa Sailas.

Miksi brändi on tärkeä?

Hyvä kuntabrändi tukee kunnan pito- ja vetovoimaa niin asukkaiden, matkailijoiden kuin yritystenkin silmissä.

– Selkeä ja erottuva visuaalinen ilme ja tarina tukevat ja yhtenäistävät Kirkkonummen kuntakuvaa ja -viestintää. Brändityössä onkin huomioitu kunnan strategisten painopisteiden lisäksi Kirkkonummen tahto katsoa eteenpäin: brändi toimii työkaluna tulevaisuuden tavoitetilan ja kilpailuedun saavuttamisessa, sanoo kunnan elinkeino- ja markkinointiasiantuntija Katja Harri.

Kirkkonummen kunnan uusi brändi toivottaakin tervetulleeksi Kirkkonummelle – dynaamisen metropolialueen läntiselle laidalle. Paikkaan, jossa meri kohtaa maan, maaseutu kaupungin ja perinteet tulevaisuuden. 

Miksi Kirkkonummen brändi uusittiin juuri nyt?

Kirkkonummen kunnan strategia on uusittu tänä vuonna (2024). Kunnan brändi on nyt päivitetty vastaamaan uutta kuntastrategiaa.

– Nykyinen brändi ja tuttu majakkalogo on ollut käytössä todella pitkään. Tänä aikana esimerkiksi kuntaviestinnän saavutettavuutta koskeva lainsäädäntö on muuttunut. Kirkkonummen kuntabrändi on nyt päivitetty vastaamaan nykyaikaa, kertoo kunnan viestintäpäällikkö Rami Niittysalo.

Kirkkonummen kunnan brändi tahdottiin myös rakentaa yhdessä kirkkonummelaisten ja Kirkkonummi-henkisten ihmisten kanssa, jotta kunnan visuaalinen ilme ja tarina vastaavat sitä, mitä Kirkkonummi todellisuudessa ihmisille edustaa.

Miten Kirkkonummen brändi uusittiin?

Kirkkonummen kunnan brändityö on tehty vahvasti yhdessä. Brändiin on päässyt vaikuttamaan niin verkossa kuin paikan päälläkin. Brändin uudistamistyötä on vetänyt mainostoimisto Dirty Agencyn kanssa yhteistyössä kunnan projektityöryhmä, joka koostui viestinnän ammattilaisista sekä kunnan toimialojen edustajista.

– On ollut mahtava olla mukana brändiuudistusprojektissa yhdessä kirkkonummelaisten ja kunnan henkilöstön sekä muiden kunnan sidosryhmien kanssa. Modernit brändit rakentuvat empatian kautta – päälle liimatun toteutuksen sijaan vaatii aitoa ymmärrystä, uteliaisuutta ja yhteistä tekemistä rakentaa brändikokonaisuus, joka toimii nykypäivän kilpaillussa viestintäkentässä. Yhteistyö Kirkkonummen kunnan kanssa on ollut ensimmäisestä päivästä lähtien erinomaista: lopputulos rakentuikin vahvassa tiimityössä, jossa työskentelimme ”samalla puolella pöytää” läpi uudistusprojektin. On ollut innostavaa nähdä kunnan kova draivi ja tahtotila katsoa rohkeasti eteenpäin, kertoo Dirty Agencyn luova johtaja Juha Elo.

Asukkaita on osallistettu verkossa kaikille avoimella brandventure.fi-sivustolla, jossa kerättiin kokemuksia ja ajatuksia Kirkkonummesta kevään ja kesän aikana. Toukokuussa järjestettiin kaikille avoin brändityöpaja Fyyrissä, minkä lisäksi brändiaihioita pääsi kommentoimaan elokuussa Kirkkonummi-päivillä. Projektiryhmälle, kunnan johtoryhmälle sekä kunnanhallitukselle on järjestetty myös omat työpajansa.

Kirkkonummi – aallonharjalla 700 vuotta

Kirkkonummen kunnan brändin lopullinen muoto on asukkaita ja muita osallistuneita tarkkaan kuunnelleiden ammattilaisten kädenjälkeä.

– Osallistamisessa esimerkiksi selvisi, että majakka tahdottiin pitää mukana logossa. Luonnonläheisyys oli monelle tärkein asia Kirkkonummella ja visuaaliseen ilmeeseen toivottiinkin luonnonläheisiä värejä. Muun muassa tämä kaikki näkyy lopputuloksessa, Katja Harri kuvailee lopputulosta.

Kirkkonummen kunnan uuden brändin sinisessä k-kirjaimen muotoisen logon keskellä komeileekin valoa hohtava majakka. Kirkkonummen kunnan uusi slogan Aallonharjalla 700 vuotta kertoo, että jos haluaa ymmärtää tulevaisuutta, kannattaa perehtyä historiaan.

Uudelle brändille on luotu brändikirja, joka tiivistää Kirkkonummen identiteetin yksiin kansiin. Lisäksi brändi on esillä kunnantalon aulan näyttelyssä (Ervastintie 2, 02400). Tervetuloa tutustumaan Kirkkonummen uuteen brändiin verkossa 27.11.2024 tai paikan päällä! 

Lisätiedot:

Virpi Sailas, kunnanjohtaja – Kirkkonummen kunta, puh. 040 528 9558,
virpi.sailas@kirkkonummi.fi 

Katja Harri, elinkeino- ja markkinointiasiantuntija – Kirkkonummen kunta, puh. 050 414 3524,
katja.harri@kirkkonummi.fi 

Rami Niittysalo, viestintäpäällikkö – Kirkkonummen kunta, puh. 050 350 3842,
rami.niittysalo@kirkkonummi.fi

Juha Elo, luova johtaja – Dirty Agency, puh. 040 774 1312, Juha@dirty.fi

Katso myös:

Näin syntyi Kirkkonummen kunnan uusi brändi (linkki avautuu uuteen välilehteen)

Tutustu Kirkkonummen brändikirjaan täällä: www.kirkkonummi.fi/mediapankki