Kirkkonummen kunnan hanke Sarvvikinportin katujen ja kunnallistekniikan rakentamiseksi etenee. Hankkeeseen sisältyy Sarvvikinportin ja Inkilän välinen Finnträskinreunan kävely- ja pyörätie, joka parantaa jalankulun ja pyöräilyn mahdollisuuksia Kirkkonummella. Kävely- ja pyörätie on keskeinen osa seudullista pääpyöräilyreittiä Kirkkonummelta Espooseen.
Sarvvikinportin rakentaminen mahdollistaa asuntotuotannon uudelle Kurkirannan asuntoalueelle. Hankkeessa toteutetaan alueen kadut, jalankulku- ja pyörätiet, puisto- ja viheralueet sekä kunnallistekniikka. Hanke käynnistyi keväällä 2024 ja se valmistuu kesällä 2025.
Kirkkonummen kunta rakentaa puuttuvan jalankulun ja pyöräilyn yhteyden Länsiväylän eteläpuolelle
Vuonna 2014 kantatien 51 eli Länsiväylän moottoritie valmistui Kivenlahdesta Kirkkonummelle. Liikenneviraston hankkeessa ei tällöin toteutettu erillistä kävely- ja pyörätietä Länsiväylän eteläpuolelle. Kunta rakentaa Sarvvikinportin hankkeen yhteydessä puuttuvan pyörätien.
Finnträskinreunan yhdistetty jalankulku- ja pyörätie kulkee Länsiväylän eteläpuolella Sarvikinportista Inkilään. Se on noin kaksi kilometriä pitkä ja se on osa seudullista pääpyöräilyverkostoa Kirkkonummen ja Espoon välillä.
Pääpyöräilyreitti parantaa pyöräilyn ja kävelyn olosuhteita Kirkkonummella
Finnträskinreunan jalankulku- ja pyörätie on osa Kirkkonummen keskustasta Espooseen kulkevaa pääpyöräilyreittiä. Nykyinen virallinen reitti kiertää Jorvaksesta Masalantien ja Sundsbergintien kautta Sarvvikiin ja uusi kesällä 2025 avattava kävely- ja pyörätie oikaisee merkittävästi Jorvaksesta Sarvvikiin.
Hankkeen valmistumisen jälkeen jalankulun ja pyöräilyn pääyhteys Kirkkonummen keskustasta Espooseen kulkee Munkinniitynpolun, Tolsan, Jorvaksen ja Inkilän kautta Finnträskinreunaan, josta se jatkuu Sarvvikin kautta Kivenlahteen. Reittiä on tarkoitus vaiheittain parantaa. Suunnitelmissa on toteuttaa myöhemmin uusi yhteys Tolsasta Jorvakseen, jolloin ei tarvitsisi enää kiertää Tolsantien ja Vanha Rantatien kautta Jorvakseen.
Finnträskinreunan jalankulku- ja pyörätie on pääosin neljä metriä leveä väylä, joka kulkee Sarvikin Puistotieltä Finnträskinreunan kadun varressa runsaat 800 metriä. Kadun kääntöpaikalta se jatkuu erillisenä jalankulku- ja pyörätienä Finnträskinsalmeen noin 850 metriä. Sieltä se jatkuu runsaat 300 metriä viisi metriä leveänä sekaliikenneväylänä, jolla ajo on sallittu muutamille Finnträskinsalmen kiinteistöille.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom avustaa kävelyn ja pyöräilyn hanketta
Kirkkonummen kunta haki vuoden 2022 kävelyn ja pyöräilyn infrastruktuurin avustusta, josta kunta sai myönteisen päätöksen alkuvuodesta 2023. Traficomin avustussumma on enintään 50 % hankkeen rakentamiskustannuksista ja se voi avustusehtojen mukaan olla enintään 365 000 euroa. Valtionavustuksen käytölle on myönnetty lisäaikaa vuodelle 2025.
Sarvvikinportin hanke viivästyi vuoden verran katusuunnitelmista tehtyjen valitusten vuoksi. Helsingin hallinto-oikeus hylkäsi valitukset ja osaa valituksista ei käsitelty lainkaan. Hanke valmistuu kesällä 2025.