Kirkkonummen uimahallin vesijohtovedestä löydettiin toimenpiderajan ylittävä määrä legionellabakteeria 3.9. Uimahallin valvontasuunnitelmaan kuuluneissa näytteenoton tuloksissa bakteeria löytyi sekä naisten että miesten pesuhuoneiden suihkuvedestä.

Kiinteistöllä toteutettiin varovaisuusperiaatteen mukaisesti laajoja torjuntatoimenpiteitä välittömästi toimenpiderajan ylittymisen tultua ilmi ja asiassa on tehty sen jälkeen tiivistä yhteistyötä Espoon seudun ympäristöterveyden kanssa. Kontrollinäytteet otettiin 5.9. ja alustavat tulokset valmistuivat 12.9. Alustavien tulosten perusteella voidaan päätellä torjuntatoimenpiteiden vaikuttaneen tilannetta parantavasti, mutta jatkotoimista voidaan päättää vasta lopullisten tulosten pohjalta. Näiden arvioidaan valmistuvan viikon 38 alussa, jonka jälkeen tiedotamme asiasta uudelleen.

Kirkkonummen uimahalli on avoinna normaalisti eikä terveydensuojeluviranomainen ole antanut tiloille käyttörajoituksia.

Tapaukseen ei tiedetä liittyneen sairastumisia. Vesijärjestelmistä peräisin olevat legionellat voivat aiheuttaa ihmiselle infektion, jos bakteereja pääsee vedestä muodostuneiden aerosolien mukana hengitysteihin. Riskiryhmässä ovat iäkkäät henkilöt, joilla on perussairauksia tai immuunipuutteita. Legionella ei tartu ihmisestä toiseen eikä vettä juomalla, ellei vettä vedä henkeen.

Lisätietoja antavat:

Kirkkonummen kunta