Sivistys- ja vapaa-aikalautakunta kokoontui tiistaina 11.6. ja päätti vuoden 2024 kulttuurin tunnustuspalkinnon saajasta sekä kulttuuripalveluiden taiteilija-apurahasta. Kulttuuri tunnustuspalkinto jaetaan Kirkkonummi-päivillä lauantaina 24.8.2024. Lisäksi lautakunta myönsi avustuksia paikallisille liikunta-, kulttuuri- ja nuorisoyhdistyksille.

Nuorisopalveluiden erillinen kohdeavustus nuorten ohjatun iltatoiminnan mahdollistamiseksi

Sivistys- ja vapaa-aikalautakunta päätti laittaa uudelleen hakuun toukokuussa 2024 jakamatta jääneen nuorisopalveluiden erillisen kohdeavustuksen määrärahan osuuden. Erillinen kohdeavustus on varattu nuorten ohjatun iltatoiminnan mahdollistamiseksi. Jakamatta jäänyt summa on n. 18 000 euroa. Avustus osoitetaan syyskauden 2024 toimintaa varten.

Avustukset liikuntayhdistyksille

Sivistys- ja vapaa-aikalautakunta myönsi paikallisten liikuntayhdistysten toiminta-avustuksena lähes 74 000 euroa 31:lle liikuntayhdistykselle.

Tämän lisäksi lautakunta myönsi yhteensä 7 000 euroa kohdeavustuksia liikuntayhdistysten tapahtumiin ja muihin erityishankkeisiin.

Liikuntapaikan perustamista tai perusparannusta varten myönnettiin yhteensä 8 000 euroa seuraaville hakijoille ja kohteille: Etelärannikon Tassutiimi, Kirkkonummen Disc Golf Club ry, Linlon Veneilijät ry, Sundsbergin Kartanonrannan asukasyhdistys ry ja Veikkolan Tennis ry.

Tarkemmat tiedot ja summat löytyvät kokousasiakirjoista.

Kulttuuripalveluiden järjestöavustukset

Kulttuuripalveluiden järjestöavustusten osalta Sivistys- ja vapaa-aikalautakunta päätti painottaa lasten ja nuorten kulttuuritoimintaa sekä paikallisen kulttuuritoiminnan kehittämistä.

Lautakunta myönsi yleisavustusta yhteensä 58 500 euroa 17:lle paikalliselle kulttuurijärjestölle.

Yleisavustuksen lisäksi lautakunta myönsi kohdeavustuksia sekä rekisteröidyille yhdistyksille että rekisteröimättömille ryhmille, yhteensä 15.000 euroa.

Listat ja tarkemmat tiedot myönnetyistä avustuksista löytyvät kokousasiakirjoista.

Kulttuurin tunnustuspalkinto sekä kulttuuripalveluiden taiteilija-apurahan myöntäminen 2024

Kokouksen lopuksi Sivistys- ja vapaa-aikalautakunta päätti vuoden 2024 kulttuurin tunnustuspalkinnon saajasta sekä kulttuuripalveluiden taiteilija-apurahasta.

Kulttuurin tunnustuspalkinto myönnettiin Kitty Åbergille. Hän on tehnyt pitkän 20-vuotisen uran Luckan Kyrkslätt:n monikulttuurisessa työympäristössä ja kehittänyt työssään lasten kulttuuria ja nuorisotoimintaa. Sivistys- ja vapaa-aikalautakunta päätti, että Åbergille myönnetään 500 euron suuruinen palkinto sekä lasimitali. Palkinto jaetaan Kirkkonummi-päivien yhteydessä lauantaina 24.8.2024.

Kulttuuripalveluiden taiteilija-apurahaa vuodelle 2024 myönnetään yhteensä 3 000 euroa. Apurahan saajat ovat Tiina Palmén, Pauliina Pesonen ja Minna Vuori. Apurahan hakijoihin ollaan henkilökohtaisesti yhteydessä.

Tarkemmat tiedot löytyvät kokousasiakirjoista.

Muita kokouksessa käsiteltyjä aiheita olivat:

• Iltapäivätoiminnan asiakasmaksujen perimättä jättämistä tai alentamista koskevat tulorajat
  • Sivistys- ja vapaa-aikalautakunnan vuoden 2024 I osavuosikatsaus
  • Paikallisten liikuntayhdistysten vuoden 2023 liikuntamäärärahojen avustustilitysten hyväksyminen
  • Kulttuuripalveluiden järjestöavustukset 2023, avustusten käyttötilitykset
  • Sivistys- ja vapaa-aikalautakunnan ylimääräinen kokous
  • Sivistysjohtajan ajankohtaiset asiat

Lautakunnan puheenjohtaja Kari Virtanen, puh. 040 570 7873