Tietoa Kirkkonummesta

Kirkkonummi on kunta läntisellä Uudellamaalla, jossa asuu yli 41 000 asukasta. Kirkkonummen naapurikuntia ovat Espoo, Vihti ja Siuntio sekä merialueella Inkoo. Kunnassa on kolme isompaa asutuskeskusta: Kirkkonummen kuntakeskus, Masala ja Veikkola. Lisäksi Kirkkonummella on useita pienempiä kyliä.

Kunnan alueella sijaitsee myös Upinniemen varuskunta, joka on ulkopuolisilta suljettua sotilasaluetta.

Täällä on 86 järveä ja merenrantaa 145 km. Saaria kunnassa on noin 900. Kunnan alueesta alle 10 % on asemakaava-aluetta, joten kauniita luontoalueita, virkistysalueita ja luonnonsuojelualueita on paljon.

Kirkkonummi on kaksikielinen kunta. Suomea puhuu noin 74 % väestöstä, ruotsia 15 %. Seuraavaksi suurimmat kieliryhmät ovat viro, venäjä, albania ja englanti. https://www.kirkkonummi.fi/vaesto-tilastoalueittain

Kirkkonummella on suomenkielinen ja ruotsinkielinen luterilainen seurakunta. Seurakunnilla on myös paljon vakaumuksettomia palveluita muihin uskontokuntiin kuuluville ihmisille.

Luterilaisten seurakuntien lisäksi Kirkkonummella sijaitsee Pokrovan ortodoksinen luostari ja kirkko.

Kunnan alueella toimii myös muita uskonnollisia yhteisöjä ja seurakuntia https://uskonnot.fi/?s=kirkkonummi&id=2540 .

Lisää tietoa Kirkkonummesta ja sen asukkaista löytyy suomen kielellä Matka kirkkonummelaisuuteen -dokumenttisarjasta.

Poliittinen päätöksenteko ja vaikuttaminen

Kirkkonummen asioista päättää kunnanvaltuusto, jossa on 51 kuntavaaleissa valittua jäsentä. Kunnanvaltuusto valitsee keskuudestaan kunnanhallituksen, joka valmistelee päätöksiä, jotka valtuusto päättää sekä huolehtii siitä, että valtuuston tekemät päätökset pannaan täytäntöön.

Lisäksi kunnassa on lautakuntia ja muita poliittisia toimielimiä. Näiden kaikkien esityslistat ja pöytäkirjat löytyvät kunnan sivuilta.

Voit vaikuttaa kunnan päätöksentekoon antamalla palautetta kunnalle tai tekemällä kuntalaisaloitteen. Voit olla myös mukana erilaisissa yhdistyksissä, joiden kautta voit vaikuttaa poliittiseen päätöksentekoon.

Kirkkonummen kehittäminen

Kirkkonummi kasvaa ja kehittyy jatkuvasti. Eri puolille kuntaa suunnitellaan ja rakennetaan uusia asuinalueita ja yritysalueita. Uusista rakennushankkeista ja asuinalueista löytyy tietoa kunnan sivuilta.

Liikenne Kirkkonummella

Kirkkonummi on hyvien yhteyksien päässä pääkaupunkiseudusta. Helsinkiin on Kirkkonummen keskustasta noin 30 km ja junamatka kestää Kirkkonummen keskustasta Helsingin rautatieasemalle noin 45 minuuttia. Junamatka Helsinki-Vantaan lentoasemalle kestää 1h 15min. Matka Turkuun rantarataa pitkin kestää lyhimmillään 1h 20min.

Kirkkonummi kuuluu Helsingin seudun liikenne- ja kuntayhtymään (HSL), joka järjestää joukkoliikenteen pääkaupunkiseudulla. Voit hakea tietoa reiteistä ja aikatauluista Reittiopas.fi -sivustolta.

Julkisissa liikennevälineissä voit maksaa matkan puhelimen HSL-sovelluksella tai matkakortilla. Monet kaupat ja kioskit myyvät myös matkalippuja. Voit ostaa lipun myös automaatista. Lippua ei voi ostaa kuljettajalta.

Matkan hinta riippuu matkan pituudesta. Jos matkustat paljon, kausilippu tulee kertamaksua edullisemmaksi.

Kirkkonummen historiaa

Kirkkonummella on ollut asutusta jo 9000 vuotta. Ensimmäisen kerran Kirkkonummi mainitaan nimeltä latinankielisessä asiakirjassa, joka on päivätty 21.3.1330. Kirkkonummen vanhin rakennus, keskustan kivikirkko on valmistunut 1400-luvulla. Turun ja Viipurin välinen keskiaikainen kuninkaantie on kulkenut Kirkkonummen halki ja vaikuttanut kunnan elämään.

Myös meriliikenne Suomenlahden kapeimmalla kohdalla Porkkalasta Viroon on ollut vilkasta. Ensimmäinen kirjallinen maininta Porkkalasta on 1200-luvulta Tanskan kuninkaan Valdemar II Sejrin purjehdusoppaassa.

Kirkkonummella on ollut maanviljelystä ja ruokaa on viety Helsinkiin. Kun höyrylaivaliikenne alkoi 1800-luvun lopulla, Helsingin asukkaat rakensivat Kirkkonummelle paljon kesähuviloita.

Toinen maailmansota vaikutti Kirkkonummen elämään paljon. Neuvostoliiton kanssa solmitussa rauhansopimuksessa sovittiin Porkkalan alueen vuokraamisesta 50 vuodeksi Neuvostoliiton sotilastukikohdan käyttöön. Kolmannes Kirkkonummesta, puolet Siuntiosta ja koko Degerbyn kunta siirtyi Neuvostoliitolle ja koko väestö evakuoitiin. Vuokra-aika kesti kuitenkin lopulta vain vuodesta 1944 vuoteen 1956.

Kun alue palautui Suomelle, Kirkkonummelle muutti paljon uutta väestöä ja alueen teollistuminen alkoi. Kirkkonummi kasvaa edelleen voimakkaasti. Vuoden 1980 jälkeen Kirkkonummen väkimäärä on kaksinkertaistunut.

Kirkkonummen kunnan sivuilta löydät lisää tietoa Kirkkonummen historiasta.

Kirkkonummen nähtävyydet

Kirkkonummella on 77 luonnonsuojelualuetta, joiden avulla halutaan suojella kasvi- ja eläinlajeja ja erilaisia luontotyyppejä. Täältä löytyy myös hienoja luontoretkikohteita.

Vanhoista huviloista hienoimmat ja kuuluisimmat ovat Vitträsk-järven rannalla olevat jugend-huvilat Hvitträsk ja Villa Hvittorp. Hvitträsk toimii museona ja Villa Hvittorp on Espoon seurakuntien kurssikeskus.

Muita arkkitehtonisesti kiinnostavia rakennuksia ovat Kirkkonummen keskustan vanha 1400-luvulla rakennettu kivikirkko  ja sen vieressä oleva vuonna 2020 valmistunut Kirkkonummen kirjasto Fyyri.

Ragvaldsin museoalueella voi tutustua perinteiseen maatilaan pihapiireineen sekä perinnemaisemaan, luontopolkuun ja kasvitarhaan.

Lapsia kiinnostaa vaikka Rehndalin kotieläinpiha, jossa saa myös rapsuttaa erilaisia eläimiä.

Kirkkonummi alueena

Kirkkonummen karttaa pääset tutustumaan osoitteessa https://kirkkonummi.karttatiimi.fi/#

Kartan vasemman reunan ruutukuviosta pääset tutustumaan eri näkymiin ja erilaisiin kartta-aineistoihin.