Valitse sivu

Mopoilukausi on täydessä vauhdissa. Mopo on kätevä ja hauska kulkuväline tai harrastus, etenkin nuorten keskuudessa. Poliisi näkee kuitenkin myös mopoilun varjopuolen. Kun mopon kunto ja ajotapa eivät ole oikealla tasolla, se aiheuttaa vaarallisia tilanteita. Länsi-Uudenmaan poliisilaitos on vuosien mittaan pistänyt merkille, että osa vanhemmista ei tunne nuorensa menopeliä tai sen puutteita erityisen hyvin.

“Länsi-Uudenmaan poliisilaitos haluaa kannustaa vanhempia varmistamaan ennaltaehkäisevästi, yhdessä nuoren kanssa, että kaksipyöräinen on kunnossa ja turvallinen” kertoo komisario Hannu Kontola.

Kirkkonummella aiheesta muistuttaa myös poikkihallinnollinen liikenneturvallisuustyöryhmä.  Ryhmä koordinoi sekä toteuttaa turvallista ja kestävää liikkumista edistävää työtä Kirkkonummella.

Näillä asioilla pääset alkuun mopon kunnon arvioimisessa

Rekisterikilpi

Rekisterikilpi tulee olla vaikeuksitta luettavissa: puhdas, ehjä ja suora. Siihen ei saa merkitä tai kiinnittää mitään – esimerkiksi tarroja – eikä sitä saa muuttaa mitenkään. Kilpeä saa kallistaa korkeintaan 30 astetta taaksepäin ja 15 astetta eteenpäin, ja kilpi kuuluu sijoittaa ajoneuvon taakse takavalon tai erillisen kilpivalon alle.

Renkaat

Mopon kesärenkaiden kulutuspinnan pääurien tulee olla vähintään 1,6 mm syvät. Renkaassa ei saa olla minkäänlaisia vaurioita, kuten esimerkiksi näkyviä halkeamia. Jos renkaan urasyvyys lähentelee minimisyvyyttä, kannattaa ottaa huomioon sen turvallisuusvaikutukset. Syvyyden vähentyessä renkaan pito heikkenee huomattavasti märissä olosuhteissa tai suuremmissa nopeuksissa.

Kun keli edellyttää talvirenkaita, tulee renkaiden olla talvirengasmerkinnällä varustetut renkaat, joiden urasyvyys on vähintään 3,0 mm.

Jarrut

Etujarrun voi testata työntämällä mopoa eteenpäin ja vetämällä etujarrukahvasta. Tällöin mopon eturenkaan tulee lukkiutua ja mopon pysähtyä. Takajarrun voi testata työntämällä mopoa eteenpäin ja vetämällä takajarrukahvasta, jolloin mopon takajarrun tulee lukkiutua ja takarenkaan raahautua lukkiutuneena eteenpäin työntämisen jatkuessa.

Valot

Mopossa tulee olla tieliikennekäyttöön hyväksytyt ja mopoon tarkoitetut valonlähteet. Etu- ja takavalon tulee palaa ja näkyä kunnolla, kun ajoneuvo käynnistetään – moottorin kierroksista huolimatta. Vilkkujen tulee myös toimia, jos mopoon on sellaiset asennettu. Vilkkujen puuttuminen ei vapauta suuntamerkin näyttämisvelvoitteesta.

Kypärä

Suomessa on kahdenlaisia tyyppihyväksyttyjä kypäriä:

•    ECE-säännön mukaan hyväksytty: iso E-kirjain ympyrän sisällä TAI

•    amerikkalaisen standardin FMVSS 218 mukaan hyväksytty: isot DOT-kirjaimet

Kypärän hihna kiinnitetään ja säädetään huolellisesti. Jos kypärän saa vedettyä käsillä suoraan pois päästä ajon päätteeksi, se ei ole ollut kunnolla kiinnitetty.

Pakoputkisto ja melu

Mopossa kuuluu olla tieliikennekäyttöön hyväksytty ja juuri kyseiseen mopoon tarkoitettu tai ominaisuuksiltaan vastaava pakoputki. Kunnossa olevan pakoputkiston aiheuttama melu on niin alhainen, että mopon vieressä pystyy vaivatta juttelemaan korottamatta ääntä.

Virittäminen

Mopon maksiminopeus on lain mukaan 45 km/h, mutta poliisi näkee paljon viritettyjä mopoja eli mopoja, joiden rakenteita on muutettu maksiminopeuden korottamiseksi. Viritetyn mopon kuljettaminen liikenteessä on laitonta. Se on vaarallista, koska mopon rakennetta ei ole suunniteltu kulkemaan tiettyä rajaa nopeammin. Esimerkiksi jarrut on tyypillisesti mitoitettu tietystä nopeudesta pysäyttämiseen.

Virittäminen voi olla kokemattomalle silmälle haastavaa tunnistaa. Muutettuja osia ovat usein esimerkiksi tehoputki, kaasutin, rattaat tai kytkimet. On kuitenkin muutama asia, joista huoltajan kannattaisi huolestua:

  • mopo kulkee selvästi yli 50 km/h
  • mopo kuulostaa äänekkäältä
  • mopo näyttää siltä, että sen osia on jollain tavalla muunneltu

Lisätietoa aiheesta:

Liikenneturva:

Liikenneturvan YouTube-videolta voit kuunnella virittämättömän mopon ja viritetyn mopon äänen eroa. Videolla kerrotaan myös muita vinkkejä viritetyn mopon tunnistamiseen.

Poliisi:

Poliisitube-videossa komisario Kontola vastaa yleisimpiin kysymyksiin, joita poliisilta kysytään mopoihin liittyen.

Toisessa videossa poliisi käy konkreettisesti läpi, mitä vanhemman on syytä nuorensa kanssa tarkastaa moposta ja miten.

Ota pikakurssi mönkijöiden maailmaan poliisin videosarjan ja tietopaketin avulla – Poliisi