Kunnanjohtaja Virpi Sailas esitteli torstaina 10.10. talousarvioesityksen vuodelle 2025. Talousarvioesitys on ensi vuodelle noin 3 miljoonaa euroa ylijäämäinen. Kunnan arvioidaan saavan vuonna 2025 verotuloja 112 miljoonaa euroa. Talousarvioesityksessä korostuvat erityisesti investoinnit palveluverkon kehittämiseen. Lisäksi Kirkkonummen kunta toimii 1.1.2025 Kirkkonummen, Vihdin ja Siuntion työllisyysalueen vastuukuntana. Kunnanhallitus käsittelee kunnanjohtajan talousarvioesitystä maanantaina 14.10. Talousarvioneuvotteluiden jälkeen kunnanvaltuusto päättää talousarviosta ja veroprosenteista 18.11.

-Kirkkonummen kunnan taloudellinen tilanne on vakaa, ja viimeisien vuosien aikana taloutemme on ollut kasvusuuntainen. Kunnan kumulatiivinen ylijäämä oli vuoden 2023 lopussa 45 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 ennuste on noin 3,6 miljoonaa euroa ylijäämäinen, kertoo kunnanjohtaja Virpi Sailas.

Vuosi 2025 tulee olemaan kuntataloudessa haastavampi ja vaikeammin ennustettava. Korot ovat pysyneet korkeammalla tasolla, ja muun muassa rakennusteollisuus on ollut vaikeuksissa. Arvioimme, että heikentäviä vaikutuksia voi olla yhteisöverotuottoihin ja alueen työllisyystilanteeseen.

-Kunnassa investointimenot kasvavat ja vuosikate ei riitä kattamaan poistoja ja korkokuluja. Tuloksenteko voi heikentyä valtionosuusjärjestelmän uudistuksen ja kasvavien palkkakustannusten vuoksi. Työehtosopimukset ja erityisen tuen uudistus voivat tuoda lisää muutoksia palkkakustannuksiin. Riskinä on, että TE-uudistuksen kustannukset nousevat enemmän kuin valtionosuusjärjestelmä niitä kattaa, kun työllisyyspalvelut siirtyvät valtiolta kunnille.  Lisäksi Helsingin seudun liikenteen kustannusten merkittävä nousu näkyy kunnan talousarviossa, sanoo talousjohtaja Esa Lindell.

Kunnan asukasluku on kuitenkin nousussa. Se tuo kuntaan lisää verotuloja ja tehostaa toiminnan yksikkökustannuksia, mutta lisää myös investointien tarpeellisuutta. Kunta tavoittelee 1 %:n kestävää väestönkasvua ja on viime vuosina päässyt tavoitteen mukaiselle tasolle.

Sivistyspalveluiden investoinnit

Uuden palveluverkkosuunnitelman mukaisesti kunta investoi vahvasti sivistyspalveluihin. Vuonna 2025 valmistuu Wigge, Gesterbyn koulukeskus.  Yhteiskampuksen rakentaminen alkoi pohjatöillä vuonna 2024, ja rakentaminen jatkuu vuoden 2025 aikana.

Vuonna 2025 Yhteiskampuksen investoinnin osuus on arvioitu olevan 17,2 miljoonaa euroa. Masalaan sijoittuvan Nissniku-Talon rakentaminen alkaa vuonna 2025, ja sen arvioitu investointi on 9 miljoonaa euroa.

Kantvikin koulukeskuksen suunnittelu etenee ja suunnittelukustannukset ovat noin 400 000 euroa.  Lisäksi kunta investoi varhaiskasvatuksen palveluverkkoon 0,8 miljoonaa euroa. Muut kunnan korjausinvestoinnit ovat noin 3 miljoonan euron tasoa.

-Talousarviotatyötä haastavat korkealla tasolla pysyvä peruskorjaus- ja uudisinvestointien tarve​ sekä korkealla tasolla olevat infrainvestoinnit​ ja näistä johtuvat lisääntyvät korkomenot​. Investointitaso ja sen vaikutus rahoituskuluihin on tuotu esiin kehysesityksessä, sanoo talousjohtaja Lindell.

Kirkkonummi toimii työllisyysalueen vastuukuntana 1.1.2025 lähtien

Työvoimapalvelut siirtyvät valtiolta Kirkkonummen, Vihdin ja Siuntion työllisyysalueelle 1.1.2025. Kirkkonummen kunta varmistaa, että työvoimapalveluiden siirtymä on asiakkaiden näkökulmasta mahdollisimman sujuvaa.

Työllisyysalueella panostetaan vuonna 2025 erityisesti lähipalveluihin ja yritysyhteistyöhön.

Työllisyysalue palvelee noin 5500 työnhakijaa sekä alueen työnantajia.

Verotuloennuste 112 miljoonaa euroa

Suomen Kuntaliitto on julkistanut uudet vuoden 2025 verotuloennusteet, jonka toteutuessa Kirkkonummi saa verotuloja yhteensä 112 miljoonaa euroa ja ennuste vuodelle 2026 on 116 miljoonaa euroa ja vuodelle 2027 121 miljoonaa. euroa.

-Olemme käynnistäneet Kestävän kasvun ohjelman laadinnan. Ohjelma tulee olemaan strateginen periaatepäätös, jossa määritellään sekä euromääräiset tavoitteet että jatkovalmistelulinjaukset, joihin kunnan päätöksenteossa ja talouden ohjauksessa voidaan sitoutua pitkällä tähtäimellä. Kuntamme on mahdollista tehdä hallittua ja viisasta sopeutumista aitoon palvelutarpeen muutokseen perustuen sekä sitoutua päättäjien kanssa kestävän kasvun ohjelmaan, jolla tuemme vahvasti kuntamme kasvua ja pidämme palvelutuotannon kustannustehokkaana, sanoo kunnanjohtaja Sailas.

Keskeisimmät tavoitteet kuntastrategian mukaisesti

• Elävä ja Yhteisöllinen Kirkkonummi
    • Kuntakeskuksemme on elävä kohtaamispaikka, joka houkuttelee viihtymään ja joka tunnetaan niin tapahtumista kuin laajasta palvelutarjonnastakin
    • Vahvistamme yhteistyöverkostoja muiden kuntien, elinkeinoelämän sekä kolmannen sektorin kanssa