Etusivu / Vapaa-aika / Vapaa-aika ja harrastukset / Musiikkiopisto / Usein kysytyt kysymykset

Usein kysytyt kysymykset

Miten musiikkiopistoon pääsee oppilaaksi?
Musiikkiopiston instrumenttiopintoihin otetaan uudet oppilaat ilmoittautumisjärjestyksessä joko yksilö- pari- tai ryhmäopetukseen. Kaikki soitto-opintoihin haluavat ilmoittautuvat jonokurssille. Ilmoittautumisessa pyydämme kaksi instrumenttitoivetta ja lisätietoja-kohtaan mahdolliset aikaisemmat soitto-opinnot. Alle viisivuotiaille suosittelemme varhaisiän musiikinopetuksen musiikkiryhmiä. Musiikkiopisto muodostaa yksilöpaikat sekä pariopetus- ja ryhmäopetuspaikat. Ilmoitus myönnetystä oppilaspaikasta lähetetään ilmoittautuneille sähköpostilla kesäkuun toisella viikolla. Opetus alkaa elokuussa viikolla 33-34.

Seuraava ilmoittautuminen alkaa 6.4.2024.

Lapseni sai oppilasvalinnassa varasijapaikan. Milloin saamme tietää, pääseekö hän aloittamaan musiikkiopistossa?
Opistosta ilmoitetaan välittömästi, jos paikka vapautuu. Tavallisimmin paikkoja vapautuu heti lukuvuoden alussa, mutta niin voi käydä myös kesken lukuvuoden. Varasija on voimassa seuraavaan ilmoittautumisen alkuun asti.

Oppilas on sairas eikä pääse soittotunnille. Pitääkö asiasta ilmoittaa jonnekin?
Sairauspoissaolosta on hyvä ilmoittaa suoraan omalle opettajalle hänen toivomallaan tavalla. Jos opettajan yhteystiedot ovat kateissa, poissaolosta voi ilmoittaa musiikkiopiston toimistoon: opistot(at)kirkkonummi.fi Poissaoloilmoitusta toivotaan myös, jos oppilas on poissa musiikin perusteiden tunnilta tai orkesteriharjoituksesta.

Oppilas haluaa lopettaa soittoharrastuksen kesken lukuvuoden. Pitääkö meidän maksaa koko lukuvuoden maksu?
Musiikkiopiston lukuvuosi laskutetaan lukukausittain. Lukukausimaksu peritään kokonaisuudessaan, vaikka oppilas keskeyttäisi opintonsa kesken lukukauden. Jos oppilas haluaa lopettaa musiikkiopiston syyslukukauden jälkeen ennen kevätlukukauden alkua, hänen ei tarvitse maksaa kevätlukukauden maksua. Oppilaspaikan peruuttaminen on aina tehtävä kirjallisesti apulaisrehtorille.
Mikäli keskeyttämiseen on erityisen painava syy (esim. sairaus tai paikkakunnalta muutto), rehtori voi myöntää huojennusta lukukausimaksuun. Tällöin on syytä ottaa yhteyttä suoraan apulaisrehtoriin titta.kalaja(at)kirkkonummi.fi

Kuka voi saada vapaaoppilaspaikan musiikkiopistossa?
Musiikkiopisto voi myöntää muutaman vapaaoppilaspaikan kunakin lukuvuonna. Päätökseen vaikuttaa mm. perheen tulotaso. Lisätietoa myöntämisperusteista ja ohjeita vapaaoppilaspaikan anomiseen saa musiikkiopiston toimistosta opistot(at)kirkkonummi.fi. Hakulomakkeita voi tulostaa musiikkiopiston verkkosivulta ”Hinnasto”

Kuka päättää, missä orkesterissa oppilas soittaa?
Oppilaan oma soitinopettaja määrittelee, mihin orkesteriin oppilas taitojensa puolesta kuuluu.

Minkä ikäinen voi aloittaa muskarissa?
Nuorimmat muskarilaiset ovat 3-vuotiaita. Sitä nuoremmat voivat ilmoittautua vauva- ja perheryhmiin, joihin osallistutaan oman aikuisen kanssa.

Mikä on lapselleni sopiva muskariryhmä syksyllä, kun lapsi täyttää joulukuussa 4 vuotta?
Muskariryhmät muodostetaan pääsääntöisesti ikäryhmittäin eli oppilaan syntymävuoden mukaan.

Miten päiväkotiryhmiin pääsee?
Päiväkodeissa kokoontuvat ryhmät on tarkoitettu kyseisessä päiväkodissa hoidossa oleville lapsille. Lisätietoja muskarista antaa musiikkileikkikoulun opettaja riikka-tiina.lehkonen(at)kirkkonummi.fi

Musiikkiopiston toimisto

Käyntiosoite: Kirkkotallintie 1 A, toinen kerros, 02400 Kirkkonummi
[kartta]

Postiosoite: PL 20, 02401 Kirkkonummi

Puhelin: 040 126 9312

Sähköposti:
opistot@kirkkonummi.fi

Asiakaspalvelu avoinna puhelimitse ti ja to klo 13-16: 040 126 9312

Toimisto avoinna sopimuksen mukaan.