Etusivu / Vapaa-aika / Vapaa-aika ja harrastukset / Kulttuuri / taiteesta. -podcast

taiteesta. -podcast

Taiteesta pureutuu taiteen ja kulttuurin ajankohtaisiin, ajattomiin ja elähtäneisiinkin teemoihin analyyttisesti, mutta rennon letkeästi. Vieraan pallille istahtavat suomalaisen taidekeskustelun kiinnostavimmat puhujat ja perehtyneet asiantuntijat. Taiteesta puhuminen on joskus vaikeaa ja pelottavaa; taiteesta-podcastin toimittaja Toivo Hursti kysyy kuumottavat kysymykset ja tekee villit virhepäätelmät puolestasi.

Taiteesta on kirkkonummelaisten ikioma taide-podcast, joka tuo suomalaisen taidekeskustelun kiinnostavimmat puheenaiheet, valovoimaisimmat asiantuntijat ja kuumimmat kiistakapulat kuntalaisten tärykalvoille.

Podcastissa toimittaja Toivo Hursti ja asiantunteva vieraskaarti pureutuvat esimerkiksi taiteen käsitteeseen, tekoälyn ja taiteen suhteeseen ja taidekokemuksen ruumiillisuuteen. Jos taidekeskustelu kutkuttaa, olet tullut oikeaan paikkaan.

Podcastin löydät lähes kaikilta tavallisimmilta alustoilta, kuten Spotifysta, Apple Podcastista ja pian myös Suplasta. Kaikki jaksot löytyvät myös tältä sivulta.

Sarjan esittely:

JAKSO 1. Mitä on taide? – Harri Mäcklin

Kaikki me haluamme puhua taiteesta, mutta mistä oikeastaan pitäisi puhua? Estetiikan tutkija ja kriitikko Harri Mäcklin johdattaa juontaja Toivo Hurstin ja kuulijat taide-käsitteen juurille ja nykyisiin ristiaallokkoihin.

Jakson aikana keskustellaan esimerkiksi nykyisen taide-käsitteen historiasta, rajoista ja vaihtoehdoista. Myöskään teknologian kehityksen ja taiteen suhde ei jää vaille huomiota.

Harrin suosittelema liian vähälle huomiolle jäänyt taideilmiö on Helsingin yliopiston Porthania-rakennuksen edestä löytyvä Eduardo Chillidan Lotura 1 -veistos.

JAKSO 2. tAIde eli taide tekoälykkäässä maailmassa – Sanna Juujärvi-Bremer

Tekoälytaide puhututtaa, Beatles julkaisee uutta musiikkia AI-Lennonin avustuksella, valokuvauskilpailu voitetaan tekoälygeneroidulla kuvalla ja samalla itse mallailemme kasvojamme Picasson tai Leonardon tyyliin.

Mitä huikean nopea teknologinen kehitys ja ehtymätön kuvavirta tarkoittaa taiteen tekemiselle? Tähän kysymykseen vastatakseen Toivo Hursti on vaeltanut kirkkonummelaisen taiteilija ja taidekasvattaja Sanna Juujärvi-Bremerin ateljeehen. Sanna on tarkastellut maalaamisen ja robotiikan suhdetta taiteellisessa opinnäytetyössään.

Sanna suositteli Toivolle ja kuulijoille liian vähälle huomiolle jäänyttä kuva- ja mediataiteilija Jukka Hautamäen (s. 1971) taidetta.

JAKSO 3. Taiteen moraali ja moraaliton taide – Taina Saarikivi

Nykyisessä kriisien täplittämässä todellisuudessamme hätä on tosiaan tarpeen. Apua, ratkaisuja ja askelia kohti hyvää vaaditaan niin yksilöiltä, valtioilta kuin myös taiteilijoilta.

Taiteessa korostuvat luonnollisesti ajan hengen mukaiset aiheet, mutta jos taide ja taiteilijat ovat aina hyvän ja oikean puolella, kurjistuuko taiteen ilmaisu? Taiteessa ilmenevää moraalia ja moralismia saapuu Toivo Hurstin kanssa puimaan äänitaiteilija ja tutkija Taina Saarikivi.

Liian vähälle huomiolle jäänyt taideilmiö, jota Taina suosittelee Toivolle ja kuulijoille on Erkki Pirtolan (1950-2016) ITE-taidetta esittelevät YouTube-videot.

JAKSO 4. Taidepolitiikan ABC – Minna Sirnö

Taide on usein poliittista ottaen kantaa yhteiskunnan ongelmiin ja tuoden alistetut esiin. Toisaalta politiikan teko tuntuu joskus menevän taiteesta. Millaista sitten on politiikka taiteesta eli taidepolitiikka? Mitä se oikeastaan on? Missä sitä tehdään? Entä kuka on taidepolitiikan voittaja?

Jotta tämä välikysymysten lista ratkeaisi, Toivo Hurstin kanssa taidemuseon hämyiseen nurkkaan istahtaa todellinen taidepolitiikan moniottelija Minna Sirnö. Minna on toiminut esimerkiksi kansanedustajana, Taiken johtajana ja taidejärjestöissä. Voidaan siis luottaa siihen, että Minna on nähnyt, kokenut ja myös tehnyt taidepolitiikkaa.

Myös Minna suositteli Toivolle ja kuulijoille liian vähälle huomiolle jäänyttä taideteosta, joka on tällä kertaa Clara Wieck-Schumannin ”Piano Concerto in A Minor, op. 7: III Finale: Allegro on troppo – Allegro molto”, jonka vaikutteita on kuultavissa esimerkiksi Nicholas Britellin säveltämässä Succession tv-sarjan tunnusmusiikissa.

JAKSO 5. Kun taide tulee lihaksi – Max Ryynänen

Ymmärrämme taidekokemuksemme usein jokseenkin etäisiksi. Taidetta katsotaan ja kuunnellaan turvallisen välimatkan päästä, sisältöä asiallisesti pohdiskellen. Kuitenkin taide saattaa myös nostaa niskavillat pystyyn, kouraista mahanpohjassa tai aiheuttaa huumaavaa kihelmöintiä päänahassa. Mistä ihmeestä tässä kokemusten myllerryksessä on kyse?

Kokemuksen ruumiillisuutta Toivo Hurstin kanssa tunnustelemaan saapuu Aalto-yliopiston visuaalisen kulttuurin teorian vanhempi yliopistonlehtori Max Ryynänen. Maxin johdatuksella pohditaan taidekokemuksen ruumiillisuuden lisäksi esimerkiksi elokuvia ja arkisen stimulaatiovirran hyökyjä. Jaksossa selviää myös miksi esteettisen kokemuksen tutkija haluaisi kieltää koko esteettisen kokemuksen käsitteen.

Kysyttäessä liian vähälle huomiolle jäänyttä taideilmiötä Max kehottaa Toivoa ja kuulijoita tutustumaan intialaiseen televisioon ja elokuvaan. Hyväksi lähtöruuduksi Max suositti Sacred Things -sarjaa Netflixistä.

Jakson tekstivastine

Onko sinulla jotain palautetta, kysyttävää, risuja, ruusuja tai pusuja? Lähetä ne kulttuuritiimille sähköpostilla!

kulttuuri@kirkkonummi.fi