Våren 2024 intervjuade vi skolcoacher som arbetar i våra skolor för årskurserna 7–9. Du kan läsa artikeln här. Denna gång får vi bekanta oss med skolcoachernas vardag i årskurserna 1–6.
I augusti började tre ambulerande skolcoacher i Kyrkslätt. De arbetar i skolorna för årskurserna 1–6. Varje coach har tre eller fyra skolor per vecka, och arbetstiden fördelas mellan skolorna.
Skolcoacherna ser både fördelar och utmaningar med det ambulerande arbetet. Det är en rikedom att få arbeta i olika skolor, men å andra sidan tar det en längre tid att både förankra sig i arbetsgemenskapen och att bekanta sig med eleverna. Det skulle vara idealiskt om en coach hade högst två skolor per vecka.
Det viktigaste i skolcoachens arbete är att möta eleverna
”Målet är att dagligen möta så många elever som möjligt. Vi strävar efter att vara där eleverna också är; i korridoren, ute på rasten och förstås också med i klassrummen. Jag söker och hälsar på elever som jag har träffat under den senaste veckan och frågar: ”Hur lyckades du?”. Det är hemskt viktigt för eleverna att det finns lite utomstående trygga vuxna som de kan prata med om vad som helst. Då funderar vi tillsammans om de har något bekymmer och hur vi ska lösa det”, berättar Vilhelmina Lindqvist.
Skolcoachens arbete skiljer sig från skolkuratorns arbete till exempel i att skolcoachen är anträffbar med låg tröskel i skolkorridoren och inte med tidsbokning i eget arbetsrum. Avsikten är att vara lätt anträffbar för eleverna.
Visst kan man boka tid med oss om man till exempel vill träffas regelbundet, säger Annu Ituarte och Vilhelmina.
Skolcoacherna utför såväl grupp- som individarbete. Skolcoachen kan gå med i klassrummet eller ta med en del av gänget för att arbeta till exempel med känslo- och interaktionsfärdigheter.
Individarbetet kan till exempel vara av typen Check in – check out (CICO), även om skolcoacherna för årskurserna 1–6 inte helt kan utföra detta, eftersom de inte är i samma skola hela veckan. Avsikten är att man ställer upp ett mål för eleven och följer upp på lektionsnivå hur det uppnås och att lärarna antecknar hur eleven har lyckats. I slutet av dagen går man tillsammans med CICO-handledaren igenom hur det gick för eleven.
Skolcoacherna upplever att deras arbete i idealfallet skulle vara förebyggande. När man så tidigt som möjligt kan stöda elevernas förankring i skolgemenskapen kan man förebygga större problem i ett senare skede. När detta arbete utförs redan i årskurserna 1–6 kan det vara lättare för eleven att övergå till årskurs 7 och arbetet med skolcoachen kan ha långtgående konsekvenser. Man kan till exempel förebygga skolfrånvaro när man redan i årskurserna 1–6 arbetar för att eleven ska förankra sig i skolan och för att minska elevens frånvaro.
Skolcoacherna stöder elevernas kamratverksamhet
”I Gesterbyn koulu startade man just nu rastredskapsutlåningen på nytt efter en paus. Här var jag med och organiserade och handledde för att verksamheten skulle börja rulla. Målet är att eleverna ska ha huvudansvaret och jag är där för att se till att detta sker, men idealet är att verksamheten är av elever till elever. Det skulle ge eleverna en möjlighet att engagera sig och lära sig att ta ansvar”, berättar Annu.
Arbetet fortsätter
Arbetet som skolcoacher för årskurserna 1–6 fortsätter ännu till slutet av detta läsår med projektfinansiering från undervisnings- och kulturministeriet. Respons på skolcoachernas arbete samlas in våren 2025 för att utbildningstjänsterna ska få heltäckande information om arbetets effektivitet i årskurserna 1–6.
För närvarande finns det skolcoacher i varje enhetsskola i Kyrkslätt: i Jokirinteen koulu, Nissnikun koulu, Veikkolan koulu och Winellska skolan. Här intervjuade vi ambulerande skolcoacher som anställts för läsåret 2024–2025: Vilhemina Lindqvist (Winellska skolan och Bobäcks skola, Veikkolan koulu och Vuorenmäen koulu) och Annu Ituartea (Jokirinteen koulu, Kantvikin koulu och Gesterbyn koulu). Som ambulerande skolcoach arbetar dessutom Sanna Busk (Kartanonrannan koulu, Nissnikun koulu, Masalan koulu och Heikkilän koulu).
Fler bilder från skolcoachernas arbetsdag finns på våra sociala medier: på Instagram @oppiva_kirkkonummi och på Facebook: Kirkkonummen kunta – sivistystä ja vapaa-aikaa