Kirkkonummen kunnan aluehoitaja Jari Kalmari aloittaa kesäisen työaamunsa kiertämällä vastuulleen kuuluvat Kirkkonummen uimarannat.

“Tarkastetaan missä kunnossa ranta on ja laitetaan se kuntoon. Rantoja tarkastettaessa siistimisen lisäksi katsotaan aina myös, että laituri varusteineen kunnossa ja pelastusrengas sekä pelastusvene ovat paikoillaan ja toimintakunnossa”, Kalmari kertoo.

Haastattelupäivänä Kalmari kertookin olevansa myöhemmin lähdössä vaihtamaan Evitskogin uimarannan laiturin tikkaat. Toisina päivinä työtä riittää ihan vain siistimisessä.

“Vaikka rannoilta löytyy riittävästi roska-astioita niin ikävä kyllä ympäristöstä löytyy usein kerättäviä roskia säkkikaupalla”, sanoo Kalmari.

Kunnan monitaiturit kunnostavat, korjaavat ja jopa kaatavat puita

Kunnossapitoyksikössä työskentelevät aluehoitajat ylläpitävät asukkaille tärkeitä paikkoja ja palveluita. Heidän vastuulleen kuuluvat kesäaikaan kunnan ulkoilualueiden (kuntoportaat, kentät, kuntoradat), uimarantojen ja matonpesupaikkojen ylläpito. Talvella he vastaavat muun muassa hiihtoladuista, lämmitettävästä tekonurmikentästä ja sen aurauksesta, kunnan avantouintipaikkojen ylläpidosta sekä luisteluradoista.

“Ylläpidettävillä alueille hoidetaan kaikki puunkaadosta korjaushommiin”, Kalmari kertoo työstä.

Kunnalla työskentelee tällä hetkellä 10 aluehoitajaa. Sekä työporukka että kausittaiset työtehtävät saavat Kalmarilta kehuja.

“Työnkuva on erittäin monipuolinen ja hommat ovat monipuolistuneet vuosien varrella”, kertoo pitkän uran kunnalla tehnyt Kalmari.

Kalmarin mukaan työtehtävissä auttaakin “kaikenlainen tekninen osaaminen” ja työ opettaa tekijäänsä. Tiimi korjaa ja rakentaa paljon itse. Näin myös kunta säästää.

Työt vaihtelevat kauden mukaan – alkukesällä aluehoitajilla pitää kiirettä

Kalmarin vastuualueelle kuuluu kesäaikaan kuusi uimarantaa ja Kirkkonummen neljä matonpesupaikkaa. Tämän lisäksi työtehtäviin kuuluu liikuntapaikkojen ylläpito. Kesällä ulkoliikuntapaikoissa huolehditaan ruohonleikkuusta ja esimerkiksi pallokenttien kunnossapidosta. Keskusurheilupuistossa tarkistetaan lähes päivittäin esimerkiksi liikuntavälineiden tila.

“Ilkivaltaa on valitettavan paljon. Useammin kuin kerran rosvojen mukaan tavaraa on lähtenyt koripallorenkaasta jääkiekkomaaleihin. Rannoilta katoaa uimatikkaita ja roskapönttöjä. Meiltä on varastettu myös useita pelastusveneitä”, Kalmari harmittelee.

Alkukesä on aluehoitajille erityisen kiireistä aikaa.

“Toukokuussa talven jälkeen odottavat korjaustyöt, jonka jälkeen alkavat kesähuoltotyöt.”

“Oman työnsä jäljen näkee välittömästi”

Nykyisessä työnkuvassaan Kalmarin mielestä parasta on itsenäinen työskentely ja tehtävien monipuolisuus. Etenkin kesäisin Kalmari nauttii työssään siitä, että saa olla ulkona.

“On mahtavaa, että oman työn jäljen näkee välittömästi”, Kalmari toteaa.

Kiertäessään Kirkkonummea työtehtävien parissa, Kalmari kohtaa myös asukkaita.

“Matonpesupaikalla saatan auttaa pyykkäreitä nostamaan painavia mattoja. Tänä keväänä eräs pyykkäri mainitsi, että matonpesupaikalle olisi kiva saada penkki. Me toimme siis paikalle penkin, jolla pyykkärit voivat istua!” Kalmari kertoo toteutuneista toiveista.

Talvisin kuntalaiset antavat palautetta etenkin hiihtolatujen kunnosta. Niitä ajetaan Kirkkonummella kunnan Paana-latukoneella. Jari hallitsee koneen käytön ja on pari viimeistä talvea kouluttanut sen käyttöön muitakin.

Kirkkonummen kunnossapitoa jo kolmessa sukupolvessa

Jari Kalmarilla tuli viime elokuussa (2023) täyteen kunnioitettavat 40 vuotta Kirkkonummen kunnan palveluksessa.  Hän on paljasjalkainen kirkkonummelainen ja päätyi kunnalle töihin hieman sattumalta.

“Isäni oli kunnalla töissä ja peruskoulun jälkeisenä kesänä, juuri ennen ammattikouluun menoa, isä kertoi, että kunnan puutarhapuolella tarvittiin työvoimaa”, Kalmari kertoo kuntauransa alkutaipaleesta.

Sille tielle Kalmari jäi pian 41 vuotta sitten. Vuosien varrella Kalmarin työkuva ja yksikkö ovat vaihdelleet. Hän on työskennellyt muun muassa rakennuspuolella, kunnossapidossa, metsä- ja puutarhapuolella, kunnan painossa, autolähettinä ja timpureiden kanssa. Työnsä Kalmari on oppinut tekemällä.

“Isoisäni on ollut tekemässä kunnan ensimmäistä urheilukenttää, Lapinkylän urheilukenttää, 50-luvun lopussa tai 60-luvun alussa” Kalmari kertoo.

Lempipaikka Linlon ulkoilusaari

Kalmarin lempipaikka Kirkkonummella on Linlon ulkoilusaari, jossa hänellä on myös oma vene. Linlon saareen esteettömyyttä parannettaessa saareen rakennutettiin esteetön kävelysilta ja esteetön tulipaikka. Kunnan aluehoitajat aluehoitajat tekivät paljon myös itse.

“Linlon ulkoilualueelle rakensimme aluehoitajien voimin itse valvojan taukotuvan sekä esteettömän reitin kävelysillalta lähimmälle keittokatokselle. Rakensimme itse sinne myös asiaankuuluvat rampit kohteen saavutettavuuden parantamiseksi sekä esteettömään wc:n ” Kalmari kertoo.

Tällä hetkellä Kalmari toivoo, että saisi tehdä “samoja hommia” eläkeikään asti. Kunnioitettavan pitkästä urasta huolimatta työvuosia hänellä on vielä jäljellä.