Fortumin uuden lämpö­pump­pu­lai­toksen peruskivi muurattiin 26.1.2024 juhlallisessa tilaisuudessa Kirkkonummen Kolabackenissa. Kyseessä on maailman suurin datakeskusten hukkalämmön talteenottohanke. Paikallisesti ja valtakunnallisesti merkittävä hanke on askel kohti hiilineutraalia Suomea.

Lämpöpumppulaitoksen peruskivi muurattiin Kolabackenissa lämpöakkuun. Peruskiven muurasivat Eurooppa- ja omistajaohjausministeri Anders Adlercreutz, Fortumin toimitusjohtaja Markus Rauramo, Microsoft Suomen toimitusjohtaja Mervi Airaksinen, Kirkkonummen kunnanjohtaja Virpi Sailas sekä Fortumin hankkeen vastaava työnjohtaja Kalle Virtala. Peruskiveen muurattiin myös aikakapseli, johon laitettiin Majvikin vieraskirjaan kirjatut muuraajien nimikirjoitukset sekä Kirkkonummen Sanomat – ja Länsiväylä-lehdet.

Kirkkonummella investoidaan tulevaisuuteen sekä edistetään innovaatioita ja vihreän siirtymän ratkaisuja

– Peruskiven muurausseremonia käynnistää Fortumin ja Microsoftin yhteisen hankkeen kunnassamme. Fortum ja Microsoft ovat pitkään olleet edelläkävijöitä energiateknologian ja tietotekniikan aloilla. Tämä yhteistyö on konkreettinen osoitus siitä, miten kunnassamme investoidaan tulevaisuuteen sekä edistetään innovaatioita ja vihreän siirtymän ratkaisuja. Hanke on siis samalla kertaa sekä teknologia- että ympäristöhanke, sanoi Kirkkonummen kunnanjohtaja Virpi Sailas juhlatilaisuudessa.

– Hanke tuo mukanaan monia merkittäviä etuja myös paikallisille yhteisöille. Se luo uudenlaisia työpaikkoja ja tarjoaa paikallisille asukkaille mahdollisuuksia koulutukseen ja osaamisen kasvattamiseen. Hankkeessa käytetty vihreä energia ja kestävät ratkaisut korostavat sitoutumistamme ympäristöystävällisyyteen ja ilmastotavoitteisiin. Olemme ylpeitä siitä, että voimme tarjota infrastruktuurin tälle hankkeelle ja tukea sen toimintaa pitkällä aikavälillä. Tämä on askel kohti älykkäämpää ja kestävämpää tulevaisuutta, jatkoi Sailas.

Kunnanjohtaja Virpi Sailas

Tärkeä hanke matkalla kohti hiilineutraalia Suomea

Lämpöpumppulaitoksen rakennustyöt käynnistyivät loppusyksystä 2023 Kolabackenin alueella, jonne Microsoft rakentaa myöhemmin mittavan datakeskuksen. Fortum rakentaa Kolabackeniin lämpöpumppulaitoksen, kaukolämpöpumppaamon, lämpöakun ja kaksi sähkökattilaa. Tontin koko on 20 000 neliömetriä.

Microsoftin datakeskuksen valmistuttua lämpöpumppulaitos kierrättää datakeskuksen CO2-vapaata hukkalämpöä kaukolämmöksi ja tuottaa kaukolämpöä myös ilmasta datakeskuksesta riippumattomasti. Laitoksen on tarkoitus tuottaa kaukolämpöä aluksi itsenäisesti lämmityskaudella 2025–2026.

Microsoftin Kirkkonummelle ja Espooseen suunnittelemien datakeskusten valmistuttua niiden odotetaan asteittain tuottavan jopa 40 prosenttia koko Espoon, Kauniaisten ja Kirkkonummen kaukolämmöntarpeesta. Kyseessä on paikallisesti ja valtakunnallisesti tärkeä hanke matkalla kohti hiilineutraalia Suomea. Tavoitteena on noin 400 000 tonnin asteittainen CO2-päästövähennys.

Lisätietoa lämmön talteenottohankkeesta: https://youtu.be/pSfKbZ9KccM