Kunta laatii vuoden 2024 aikana osallisuusmallia, jota varten järjestimme elo- ja syyskuun aikana kunnan asukkaille, työntekijöille ja päättäjille kaksi avointa keskustelutilaisuutta. Tilaisuuksissa osallistujilla oli mahdollisuus nostaa esiin asioita, joita kunnan tulisi huomioida osallisuusmallin suunnittelussa. Nyt keskustelu jatkuu verkossa otakantaa.fi -palvelussa, josta löytyy myös aiempien keskusteluiden tarkemmat yhteenvedot. Hyödynnämme tietoja osallisuusmallin laatimisessa, joka valmistuu loppuvuoden 2024 aikana.

Keskustelu jatkuu verkossa

Osallisuusdialogi-keskustelutilaisuuksissa käydyistä keskusteluista on tehty yhteenveto, jonka löydät otakantaa.fi -palvelusta. Palvelussa voit lisäksi kertoa meille oman näkemyksesi siitä, miten sinä haluaisit osallistua Kirkkonummen kunnan päätöksentekoon ja kehittämiseen, kommentoimalla yhteenvetoa tai tuomalla esiin näkökulman, jota ei ole vielä huomioitu.

Palveluun ei tarvitse rekisteröityä kommentointia varten, vaan kaikki kunnan asukkaat, työntekijät, päättäjät, yhdistykset ja yritykset voivat osallistua keskusteluun. Aikaisempia kommentteja on myös mahdollista kannattaa, jos olet samaa mieltä vastaajan kanssa.

Voit jättää palveluun kommentteja 23.10.2024 asti!

Mikä osallisuusmalli?

Osallisuusmallin tavoitteena on luoda asukkaille tasapuolisempia ja parempia osallistumismahdollisuuksia. Sen kautta kehitetään asukkaiden mahdollisuuksia vaikuttaa elinympäristöön, päätöksenteon ja palvelujen kehittämiseen.

Osallisuusmallin laatimisessa halutaan kuulla laajasti eri ryhmiä, jotta mallissa voidaan huomioida erilaisten asukkaiden ja toimijoiden tarpeet mahdollisimman hyvin. Pienryhmissä käyty keskustelu kirjattiin ylös ja sitä hyödynnetään osallisuusmallin laatimisessa. Osallisuusmallin laatimisen edetessä kerromme tarkemmin, miten asukkailta saatua tietoa on hyödynnetty.

Osallisuusdialogi-keskustekutilaisuuksissa osallistujat pääsivät kertomaan heille tärkeistä asioista ja mielekkäistä keinoista osallistua

Osallisuusdialogi-keskustelutilaisuuksissa osallistujat pääsivät keskustelemaan pienryhmissä kahdesta eri kysymyksestä asukasosallisuuteen liittyen. Halusimme tietää, mikä kunnan kehittämisessä ja päätöksenteossa on tärkeää asukkaille sekä mikä helpottaisi erilaisten ihmisten osallistumista. Kysymyksistä nousi esiin seuraavia asioita:

Mikä sinulle on kunnan kehittämisessä ja päätöksenteossa tärkeää?

• Kuntalaisten osallistaminen, tiedonkulku ja päätöksenteon avoimuus
  • Turvallisuus ja viihtyvyys
  • Pitkän tähtäimen suunnittelu ja kestävä kehitys
  • Alueellinen yhteisöllisyys ja tiedottaminen
  • Kulttuuri ja vapaa-aika
  • Palveluiden saavutettavuus ja digitalisaatio

Mikä helpottaisi erilaisten ihmisten osallistumista?

• Osallistamisen ja yhteisöllisyyden tukeminen
  • Sosiaalisen median ja viestinnän merkitys
  • Vaikuttamismahdollisuuksien parantaminen
  • Paikallinen osallistaminen ja aktiivisuus

Lisätietoja ja apua otakantaa.fi -palvelun käyttämiseen voit kysyä suunnittelija Joni Arolalta (joni.arola(at)kirkkonummi.fi).