Keskiviikkona 25.9. oli ruotsinkielisen kasvatus- ja koulutuslautakunnan vuoro käsitellä Kirkkonummen palveluverkkosuunnitelmaa vuosille 2025–2035. Lautakunta päätti kokouksessaan myös omalta osaltaan talousarvioesityksestä vuodelle 2025 ja taloussuunnitelmasta vuosille 2026-2027.

Kirkkonummen palveluverkkosuunnitelma 2025–2035

Kirkkonummen palveluverkkosuunnitelmaa käsitellään kuluvan viikon aikana useassa lautakunnassa. Eilen 24.9. suomenkielinen kasvatus- ja koulutuslautakunta käsitteli asiaa ja huomenna 26.9. suunnitelma on sivistys- ja vapaa-aikalautakunnan käsittelyssä.

Ruotsinkielinen kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hetki sitten päättyneessä kokouksessaan merkitä Kirkkonummen palveluverkkosuunnitelman tiedoksi ja esittää lausuntonaan Kirkkonummen palveluverkkosuunnitelmaa 2025–2035 hyväksyttäväksi kunnanhallitukselle ja edelleen kunnanvaltuustolle.

Lautakunta lisäksi päätökseensä evästyksenä asian jatkokäsittelyä varten, että palveluverkkosuunnitelmaan lisätään vammaisten lasten opetustilatarpeet. Tämä vähentäisi osto- ja kuljetuspalveluiden tarvetta ja tukisi vammaisia lapsia perheineen, kun mahdollisuus koulunkäyntiin olisi omassa kotikunnassa.

Myös toimitilapalvelujen lautakunta käsittelee aihetta kokouksessaan 25.9.2024.

Palveluverkkosuunnitelma on kunnan suunnitelma siitä, missä varhaiskasvatuksen, opetuksen ja vapaa-ajan palveluja järjestetään vuoteen 2035 saakka. Suunnitelman tavoitteena on ennakoiva palveluverkon kehittäminen, joka vastaa nykyisiin ja tuleviin palvelutuotannon tarpeisiin.

Suunnitelmajaksolle 2025–2035 sijoittuu useita merkittäviä toimitilahankkeita, kuten Gesterbyn koulukeskus Wigge, yhteiskampus, Nissniku-talo, Kantivikin koulu sekä uudet päiväkodit pohjoiselle, keskiselle ja itäiselle alueelle.

Tutustu Kirkkonummen palveluverkkosuunnitelmaan 2025–2035 tästä.

Muita kokouksessa käsiteltyjä aiheita olivat:

• Ruotsinkielisen kasvatus- ja koulutuslautakunnan osavuosikatsaus II 2024
  • Ruotsinkielisen kasvatus- ja koulutuslautakuntalautakunnan talousarvioesitys vuodelle 2025 ja taloussuunnitteluvuosille 2026–2027
  • Hallintosäännön LUKU 5, 33 §, kohdan 8 mukaisen toimivallan siirtäminen sivistysjohtajalle
  • Ruotsinkielisen kasvatus ja koulutuslautakunnan otto-oikeus ja otto-oikeuden käyttäminen

Lautakunnan puheenjohtaja Linda Basilier, puh. 050 322 1790

Esittelijä, sivistysjohtaja Eeva-Kaisa Ikonen, puh. 040 528 4959