Kirkkonummen uimahallin vesijohtovedestä on löydetty toimenpiderajan ylittävä määrä legionellabakteeria. Uimahallin valvontasuunnitelmaan kuuluneissa näytteenoton tuloksissa bakteeria löytyi sekä naisten että miesten pesuhuoneiden suihkuvedestä. Tulokset saatiin 3.9. alkuillasta.

Kiinteistöllä on toteutettu varovaisuusperiaatteen mukaisesti laajoja torjuntatoimenpiteitä välittömästi toimenpiderajan ylittymisen tultua ilmi. Kirkkonummen uimahalli on avoinna normaalisti eikä terveydensuojeluviranomainen ole antanut tiloille käyttörajoituksia.

Tapaukseen ei tiedetä liittyneen sairastumisia. Torjuntatoimenpiteitä jatketaan, kunnes vesijohtoveden legionellabakteerin pitoisuus on laskenut alle toimenpiderajan. Kontrollinäytteet otetaan 5.9. Asiasta tiedotetaan uudelleen näytteenottotulosten valmistuttua.

Vesijärjestelmistä peräisin olevat legionellat voivat aiheuttaa ihmiselle infektion, jos bakteereja pääsee vedestä muodostuneiden aerosolien mukana hengitysteihin. Riskiryhmässä ovat iäkkäät henkilöt, joilla on perussairauksia tai immuunipuutteita. Legionella ei tartu ihmisestä toiseen eikä vettä juomalla, ellei vettä vedä henkeen.

Lisätietoja antavat:

Kirkkonummen kunta