Kuluvan syksyn (2024) aikana Kirkkonummen keskusta-alueella tapahtuu, kun Kirkkonummen yhteiskampuksen rakennustyöt käynnistyvät kirjastotalo Fyyrin pohjoispuolella.

Yhteiskampuksessa tulevat toimimaan Porkkalan lukio, Kyrkslätts gymnasium, Kirkkonummen musiikkiopisto, kansalaisopisto ja kuvataidekoulu.

Yhteiskampus tulee tarjoamaan monipuoliset tilat iltakäytölle. Rakennukseen tulee myös kuntaan kauan kaivattu sali, joka mahdollistaa monipuolisesti erilaisten tapahtumien järjestämisen. Salissa voi toteuttaa esimerkiksi konsertteja ja muita yleisötilaisuuksia.

Yhteiskampus toteutetaan elinkaarimallihankkeena, jossa pääurakoitsija SRV Rakennus Oy tulee vastaamaan rakennuksen suunnittelusta ja rakentamisesta sekä ylläpidosta 20 vuoden ajan.

Rakennustyöt alkoivat elokuun lopussa – työmaa aiheuttaa muuttuvia liikennejärjestelyjä

Yhteiskampuksen rakennustyöt on aloitettu elokuun 2024 lopussa.

Työskentely työmaalla on alkanut työmaan perustamisella ja maanrakennustöillä. Tulevan syksyn ja talven aikana työmaalla tehdään myös paalutuksia, perustusten muottitöitä ja maalämpökaivojen porauksia.

Työmaa aiheuttaa muuttuvia liikennejärjestelyitä 9.9. alkaen. Aitaus ja väliaikaiset liikennejärjestelyt vaikuttavat alueen kulkureitteihin rakentamisen ajan. Pyydämme kaikkia noudattamaan paikalla olevia opasteita. Pääasiallinen työmaaliikenne kulkee Överbyntien kautta. Turvallinen jalankulku varmistetaan alueella liikkuville. Katso tarkemmat tiedot SRV:n tiedotteesta täältä.

Suunnittelu jatkuu yhteistyössä käyttäjien kanssa

“Hankesopimusten allekirjoittamisen jälkeen keväällä 2024 yhteiskampuksen suunnittelua on jatkettu tiiviissä yhteistyössä tilojen tulevien käyttäjien kanssa. Jokaisesta opetuksen tilakokonaisuudesta on ollut oman työpajansa yhteiskampuksen tulevien opettajien ja muun henkilökunnan kanssa”, kertoo Kirkkonummen kunnan rakennuttajapäällikkö Hanne Nylund.

Kokonaisuudessaan yhteiskampuksen tilojen suunnittelu yhteistyövoimin on merkittävä panostus sekä oppilaitosten henkilökunnalta että koko projektiorganisaatiolta.

“Tämä yhteistyö on ehdottomasti kannattavaa, jotta yhteiskampuksesta saadaan kaikkia toimijoita mahdollisimman hyvin palveleva kokonaisuus. Tilojen suunnittelu yhdessä antaa tuleville tilojen käyttäjille myös mahdollisuuden kehittää yhteistä toimintakulttuuria ja valmistua jo nyt muuttoon saman katon alle”, kertoo Kirkkonummen kunnan sivistyspalvelujen suunnittelupäällikkö Reetta Hyvärinen.

Yhteiskampus otetaan käyttöön vuonna 2027

Yhteiskampuksen tilasuunnittelussa on edetty rakennuslupavaiheeseen. Seuraavaksi jatketaan rakenteiden ja tekniikan suunnittelua ja myöhemmin sisustussuunnittelua yhteistyössä tulevien käyttäjien kanssa.

Rakennuksen vesikaton on tarkoitus olla valmiina syksyllä 2025, jolloin päästään viettämään yhteiskampuksen harjannostajaisia. Yhteiskampus on tarkoitus ottaa käyttöön vuonna 2027.

Lisätietoja:

Yhteiskampuksen verkkosivut – Kirkkonummi.fi

SRV:n hankesivu (Kirkkonummen yhteiskampus)

Kirkkonummen kaupunkikuvaa kohottava ja arkkitehtuuriltaan elämyksellinen yhteiskampus kunnioittaa sitä ympäröiviä arvorakennuksia. Yhteisölliset ja monipuoliset tilat sivistykselle ja kulttuurille tarjoava rakennus elävöittää kunnan keskustaa.