Kyrkslätts kommun har i somras tagit i bruk en digital posttjänst parallellt med e-faktura och pappersfaktura. Den digitala posttjänsten Kivra är ett nytt alternativ att med en inloggning elektroniskt ta emot och betala fakturor som skickats av kommunen. Det är lätt och gratis att ladda ner och använda tjänsten. Ytterligare information om hur du tar i bruk tjänsten.

För närvarande skickas cirka två tredjedelar av kommunens fakturor till privatkunder fortfarande som pappersfaktura. Elektronisk faktura är ett ekologiskt och mer sparsamt sätt att sköta fakturering. Med Kivra kan du också säga farväl till försvunna fakturor. Önskemålet är att allt fler fakturor skulle skickas elektroniskt.

Om kunden har flera elektroniska tjänster i bruk, är prioritetsordningen för att skicka fakturor följande:

1. e-faktura

2. OmaPosti (https://www.posti.fi/sv/privat/omaposti)

3. Kivra digital posttjänst (kivra.fi)

4. pappersfaktura

Kunden kan själv välja i vilken kanal kunden vill ta emot fakturor

E-faktura är även i fortsättningen det prioriterade sättet att ta emot fakturor av kommunen. Du kan ta i bruk e-faktura i din banks e-tjänst. Kivras digitala posttjänst är ett bra tillägg för att ta emot fakturor av kommunen och av andra samfund och företag. Också i tjänsten OmaPosti kan du ta emot fakturor och brev elektroniskt.