Valtakunnallinen heijastinpäivä on vuosittain ensimmäinen päivä lokakuuta. Tänä vuonna heijastinpäivä täyttää jo 10 vuotta. Liikenneturva lanseerasi päivän ensimmäisen kerran vuonna 2013. Liikenneturvallisuustyössä erilaisten teemojen säännöllinen esiinnosto on tärkeätä, sillä asioiden unohtaminen on inhimillistä kuten heijastimen käyttö. Kampanjoinnilla halutaan oikea-aikaisesti muistuttaa ja kiinnittää huomio ajankohtaisin teemoihin.

Kirkkonummen liikenneturvallisuustyöryhmä osallistuu perinteiseen tapaan heijastinpäivän viettoon. Sunnuntaille sijoittuvaa valtakunnallista heijastinpäivää vietetään käytännön syistä Kirkkonummella keskiviikkona 4.10.2023, jolloin työryhmä jakaa heijastimia.

• Heijastimia jaetaan Kirkkonummen aseman ja Galleria-käytävän välisellä jalankulkualueella 4.10. aamulla noin klo 7–8.45.
  • Iltapäivällä 4.10. heijastimia jaetaan Veikkolan kauppojen ja Koskentorin välisellä alueella noin klo 15.30–17.30 välisenä aikana.

Heijastimia jakamalla työryhmä haluaa kiinnittää jokaisen tiellä liikkujan näkyvyyteen huomioita. Vain puettu heijastin näkyy ja parantaa pimeällä liikkuvan turvallisuutta merkittävästi.

Kirkkonummen Harrastuspaku on myös Kirkkonummen heijastinpäivässä mukana. Vapaa-aikapalvelut jakaa lisäksi heijastimia Kirkkonummen nuorisotiloissa 4.10. tai niin kauan kuin heijastimia riittää. Keskustan, Veikkolan ja Masalan nuorisotilat ovat avoinna klo 15.00 alkaen.

Tule hakemaan itsellesi heijastin ja Ole vahvasti näkyvä liikenteessä!

Heijastin voi pelastaa henkesi

Heijastinta käyttämällä pimeässä liikkuva jalankulkija ja pyöräilijä näkyvät jopa seitsemän kertaa kauempaa kuin heijastinta käyttämätön henkilö. Liikenneturvan mukaan lähivaloilla ajava autoilija havaitsee ilman heijastinta kulkevan henkilön vasta noin 50 metrin päästä, kun jalankulkijan heijastin voi näkyä jopa 350 metrin etäisyydeltä. Tieliikennelaki velvoittaa jalankulkijaa käyttämään heijastinta pimeän aikana tiellä liikkuessa.

Kaikista jalankulkijoiden kuolemantapauksista puolet tapahtui pimeällä tai hämärässä Liikenneturvan mukaan. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat ovat arvioineet, että heijastin olisi mahdollisesti pelastanut kahden heijastinta käyttämättömän, pimeällä onnettomuudessa kuolleen jalankulkijan hengen vuosittain. Tämä pieni esine unohtuu helposti syksyn tullen kiinnittää vaatteisiin. Heijastimia kannattaa kiinnittää useampikin eri puolille vaatteisin näkyvyyden parantamiseksi. Heijastin on edullisin vakuutus näkyvyyden varmistamiseksi pimeällä!

Lisätietoja kampanjasta Liikenneturvan sivulta: Heijastinpäivä 1.10. jo 10 vuotta!

Katso kuinka heijastin näkyy