Loja Saarisen ”The Festival of the May Queen” -taidetekstiili avataan yleisölle nähtäväksi perjantaina 24.11.2023 kunnantalolla. Kaikille avoimen yleisövierailun yhteydessä pidetään Loja Saarisen taiteesta ja työstä koskeva luento, jonka pitää Pepita Ehrnrooth-Jokinen. Luentosaliin mahtuu enintään 70 kuulijaa ja ovet aukeavat klo 16.45.

Kirkkonummen kulttuuripalveluiden järjestämä luento ja yleisövierailu tarjoaa mahdollisuuden päästä tutustumaan ainutlaatuiseen taideteokseen ”The Festival of the May Queen” -kuultokuvaan. Alkuperäinen, yli viisi metrinen taidetekstiili toteutettiin Kingswoodin tyttökoulun ruokasaliin, Cranebrookissa, Yhdysvaltain Michiganissa. Tästä suurteoksesta tehdyn pienemmän kopion lahjoittivat Eliel ja Loja Saarinen kotikyläänsä Luomaan, Bobäck folkskolanille, toisen maailmansodan aikana.

Uuteen kunnantaloon tekstiiliteos sijoitettiin vuonna 2012. Arvotekstiilipalvelu Tupulatäkki kuntokartoitti ja konservoi arvotekstiilin ja Fratelli Grupi OÜ valmisti tilaustyönä ilmastoidun säilytys- ja esittelyvitriinin. Kunnantalon remonttien ajan tekstiiliä säilytettiin muualla, kunnes tekstiili siirtyi takaisin kunnantalolle juuri Eliel Saarisen syntymän 150-juhlavuotena 2023. Koska tekstiili ei tällä hetkellä ole avoimesti yleisön nähtävillä järjestää kunnan kulttuuripalvelut yleisövierailuja, joiden yhteydessä tutustumme myös paremmin tekstiilin suunnittelijoihin.

Loja Saarisen ”The Festival of the May Queen” -taidetekstiilin yleisövierailu ja luento. Luento pidetään suomeksi ja kestää n. 45 minuuttia, sisältäen mahdolliset yleisökysymykset. Kysymyksiä voi esittää myös ruotsiksi.

perjantai 24.11.2023 klo 17-19

Ervastintie 2, Kirkkonummen kunnantalo