Kirkkonummen kunta aloitti viime marraskuussa osallistuvan budjetoinnin (OSBU) kokeilun. OSBU:ssa asukkaat halutaan ottaa mukaan suunnittelemaan ja tekemään päätöksiä yhteisten verovarojen käytöstä. Osallistuva budjetointi tarjosi Kirkkonummen asukkaille mahdollisuuden päästä kertomaan, miten kuntalaisten hyvinvointia voidaan kehittää 100 000 euron määrärahalla. Kunnalle OSBU on ollut myös oiva tilaisuus kuulla asukkaiden toiveita asukkaiden hyvinvoinnin kehittämisestä.

Kirkkonummelaiset osallistuivat aktiivisesti, mikä näkyi sekä ideahaun että äänestyksen aikana. Marraskuussa 2023 pidetyssä ideahaussa saimme yhteensä 509 ideaa. Alkuvuodesta 2024 pidetyssä äänestyksessä asukkaat äänestivät 65 idean joukosta yhteensä seitsemän ideaa toteutusvaiheeseen. Ensimmäinen toteutettava OSBU-idea ”Kukkiva Kirkkonummi” näkeekin päivänvalonsa kesäkuun alussa!

Kukkiva Kirkkonummi

Kukkiva Kirkkonummi -ideaan on varattu 10 000 euroa ja budjettiin sisältyy kasvien hankkiminen, istutus ja ylläpito. Idea tuo kesäistutuksia ympäri Kirkkonummea. Keskustaan, Masalaan ja Veikkolaan tuodaan kukkaistutuksia kesän ajaksi. Istutukset tehdään maahan sijoitettaviin ruukkuihin, ja ne valmistuvat viikon 23 aikana.

Veikkolan skeittipuiston päivittäminen

Veikkolan urheilupuistossa sijaitsevan skeittipuiston kunnostamiseen on varattu 30 000 euroa. Kunnostamisen suunnitteluun osallistetaan skeittipuiston käyttäjät, ja kunta pyytää syksyllä 2024 mielipiteitä siitä, miten puistoa tulisi kunnostaa. Saatujen mielipiteiden pohjalta kunnan asiantuntijat tekevät suunnitelmat skeittipuiston kunnostamiseksi, ja pyytävät tarjouksia kunnostamisen toteuttamiseksi. Skeittipuiston kunnostus valmistuu vuoden 2025 aikana.

Pumptrack-pyörärata Veikkolaan

Pumptrack-pyöräradan toteuttamiseen on varattu 40 000 euroa. Pyöräradan tehdään elementtirakenteisena, ja sen sijoituspaikka tarkentuu syksyn 2024 aikana. Kunta pyytää loppuvuoden aikana tarjouksia elementtiradasta ja niiden asentamisesta. Rata valmistuu vuoden 2025 aikana.

Nuotiopaikka Syväjärvelle

Syväjärven nuotiopaikan rakentamiseen on varattu 5 000 euroa ja idea on huomioitu koko ranta-alueen kehittämisen suunnitelmassa. Koko ranta-alueen kunnostusurakka pyritään aloittamaan syksyllä 2024 ja työt jatkuvat vuodelle 2025. Rakennus valmistuu vuoden 2025 aikana.

Elokuun elokuvaillat

Elokuun elokuvaillat -idean toteuttamiseen on varattu 9 000 euroa. Elokuvaillat järjestetään kesällä 2025. Ilmoitamme ajankohdasta lähempänä tapahtumaa.

Lasten juoksukisat tai yleisurheilukisat keskustassa

Lasten juoksukisojen tai yleisurheilukisojen toteuttamiseen on varattu 2 000 euroa. Idea suunnitellaan yhdessä paikallisten järjestöjen kanssa, jolloin tarkennetaan myös toteutuksen sisältö. Tapahtuma järjestetään kevään 2025 aikana. Ilmoitamme ajankohdasta lähempänä tapahtumaa.

Tervetuloa-kyltti ja Kirkkonummi-istutus

Kyltin ja istutuksen toteuttamiseen on varattu 4 000 euroa, ja ne tullaan toteuttamaan Kirkkolaakson puistoon. Tällä hetkellä kunnan asiantuntijat suunnittelevat kyltin ja istutuksen toteuttamistapaa sekä sen tarkempaa sijaintia. Idean aikataulu tarkentuu toteuttamistavan täsmentymisen myötä.

Seuraa OSBU-hankkeiden toteutusta!

Moni idea on vielä suunnittelu vaiheessa, mutta tiedotamme kunkin idean osalta tarkemmasta aikataulusta niiden selvitessä. Seuraa ideoiden toteuttamista kunnan verkkosivuilla ja sosiaalisen median kanavissa!

Voit esittää kysymyksiä tai antaa palautetta osallistuvasta budjetoinnista alta löytyvän lomakkeen kautta. Linkki avautuu uuteen ikkunaan.

Osallistuvan budjetoinnin yhteydenottolomake