Pehmosiili Saila asustelee Asukaspuisto Fyyrin toimiston pöydän alla. Sieltä siili lähti liikkeelle, ja alkoi seikkailemaan Kirkkonummen leikkipuistoissa yhdessä asukaspuistojen väen sekä perhepäivähoidon lapsiryhmien kanssa.

Kirkkonummen kunnan asukaspuistot Fyyri, Piennarpiha ja Veikonvintti asiakasperheineen sekä perhepäivähoitajat lapsineen käärivät hihansa ja jalkautuivat tutkimaan, arvioimaan, seikkailemaan ja leikkimään Kirkkonummen leikkipuistoihin ympäri kuntaa.

Saila kiersi ahkerasti lasten mukana puistoissa ja sen sai ottaa mukaan leikkeihin ja tutkimusmatkoille. Saila pääsi keinumaan, laskemaan liukumäkeä ja tietenkin maistelemaan monia hiekkakakkuja.

”Puistobarometrin avulla lapset pääsivät harjoittelemaan puistojen havainnointia ja he pääsivät kivalla, konkreettisella tavalla kertomaan oman mielipiteensä puistosta. Oli hienoa nähdä, miten lapset innostuivat puistojen arvioinnista”, perhepäivähoitaja Leila Hiltunen kertoo.

Tietoa perheille – puistobarometristä opas Kirkkonummen leikkipuistoihin

Leikkimielisessä puistobarometrissä on arvioitu 15 kunnan leikkipuistoa. Yhteensä leikkipuistoja on 63. Barometriin mukaan valitut puistot ovat olleet sopivia sijainniltaan suhteessa asukaspuistoihin ja perhepäivähoidon yksiköihin. Lisäksi mukaan on valikoitunut hieman suurempia puistoja sekä perheiden puheista nousseita leikkipaikkoja.

Barometrilomakkeessa ei rajoitettu luovuutta, joten lapset ideoivat mielikuvitusta käyttäen leikkipuistoihin aivan uusia elementtejä. Esimerkiksi Knuutintien leikkipaikalle tiukka raati toivoi rakettia ja muumitaloa.

Puistobarometrityön lopputuloksena syntynyt opas vastaa myös kysymyksiin, mitä kaikkea puistosta löytyy. Oppaasta voi tarkistaa arvioitujen leikkipuistojen sijainnit, eri ominaisuudet ja esimerkiksi sen, onko puistossa kesäkuumalla varjoa auringolta perheen pienimmille.

Puistobarometrin jatkotyö on myös ujutettu mukaan asukaspuistojen toimintaan. Kun Kirkkonummelle rakentuu uusi puisto, on mahdollista, että Saila Siili, sekä asukaspuistot asiakasperheineen käyvät jälleen tutkimassa ja seikkailemassa uudessa leikkipuistossa.

Miten puistobarometri tehtiin?

Leikkipuistovierailulla jokainen perhe ja perhepäivähoidon lapsiryhmä sai täyttää barometrilomakkeen. Mikä puistossa on kivaa? Mitä pitäisi korjata? Mikä fiilis puistosta jäi?

Vastaukset kerättiin laminoidulle barometrilomakkeelle pyyhittävällä tussilla.

”Ekologisuus ennen kaikkea”, Saila tuumasi.

Lopuksi jokainen lomake kuvattiin tabletilla ja tallennettiin Saila Siilin kuva-arkistoon.

Perhepäivähoitajat ryhmineen kävivät myös omatoimisesti tekemässä puistobarometrikertoja. Näillä kerroilla ryhmä lähetti barometrilomakkeen kuvaviestinä asukaspuistolle pehmosiilin sihteerille. Saila Siili vastasi viestein, kuvin ja ääniviestein lapsiryhmille.

Saila Siilin kuva-arkisto avattiin ja kaikki barometrilomakkeet koottiin yhteen ja niiden pohjalta syntyi opas, joka kertoo, millaisia leikkipuistoja Kirkkonummella on. Opas on luettavissa ja tutkittavissa asukaspuistoissa sekä esitemuodossa asukaspuistojen verkkosivulla.

“Leikkimielisen puistobarometrin tekemisessä punainen lanka oli osallisuus ja yhteisöllisyys sekä leikki ja leikkimielisyys. Monta mukavaa hetkeä vietettiin perheiden ja perhepäivähoidon kanssa leikkipuistoissa leikkien ja puuhaten,” kertoo Meeri Härus asukaspuisto Fyyristä.

”Toivomme, että oppaasta on apua uusille kirkkonummelaisille, tai vaikka tuoreille perheille, jotka miettivät, mistä löytyy puistoja ja mitä erilaista ja mukavaa puistoista löytyy!”

Seuraavaksi Saila lähtee tutkimaan metsien parhaita leikkipaikkoja

Saila Siilin seikkailut jatkuvat. Leikkimielisen puistobarometrin pikkusisko, leikkimielinen metsäbarometri, on Saila Siilin sihteerillä työn alla ja valmistuu ensi kevääksi. Leikkimielinen metsäbarometrin tarkoitus on tehdä näkyväksi hiljaista tietoa kivoista ja helpoista metsäleikkipaikoista Kirkkonummen alueella. Loistavaa, eikö vain?

Tutustu puistobarometriin tästä

Linkki Asukaspuistojen verkkosivulle