Tasan 100 vuotta sitten Kylmälän kukkulan punainen koulutalo avasi ovensa ja otti vastaan uuden koulutalon oppilaat. Tätä vietettiin tänään 8.9.2023 Sjökullassa vanhan ajan koulun tapaan.

Päivän aikana oppilaat ja henkilökunta eläytyivät siihen, miltä koulupäivä näytti 100 vuotta sitten. Myös kutsuvieraat saivat osallistua hienoon päivään. Monet vieraista olivat koulun entisiä ja eläkkeellä olevia opettajia.

Kaikki viides- ja kuudesluokkalaiset ovat syksyn käsityötunneilla näppärästi ehtineet ompelemaan päivää varten ajanmukaisen vaatetuksen: liivin tai esiliinan. Päivää vietettiin myös juhlalounaan merkeissä yhteistyössä koulukeittiön kanssa. Saliin katettiin pitkät pöydät 125 hengelle. Jälkiruuaksi tarjoiltiin tietenkin kermakakkua päivän kunniaksi.
Sjökulla skola 100 vuotta -teema aloitettiin jo kevätlukukaudella, kun luokat pääsivät muutamana teemapäivänä haastattelemaan entisiä oppilaita, kokeilemaan vanhan ajan käsitöitä, tutkimaan vanhoja esineitä, leikkimään vanhoja perinteisiä leikkejä ja jopa leipomaan leipää.

Satavuotisen taipaleensa aikana rakennus on kokenut erilaisia muutoksia ja remontteja

Koulun toiminta aloitettiin Tampaja tilalla jo vuonna 1902 konsuli Feodor Kiseleffin ansiosta. Juuri hän myös lahjoitti Skolkulla-nimisen tontin Kirkkonummen kunnalle vuonna 1919. Kun koulutoiminta 8.9.1923 aloitettiin punaisessa koulurakennuksessa, joka nykyään tunnetaan A-rakennuksena, oli alakoulu yläkerrassa ja yläkansakoulu alakerrassa. Talossa sijaitsi myös yhdistetty ruoka- ja voimistelusali. Yhä tänäkin päivänä sen ajan koukut ovat kiinni 6. luokan katossa, ja tänä vuonna 1. ja 2. luokka ovat yläkerrassa aivan kuten ennen vanhaan. Kun koulu avattiin, koulun pihalla oli myös yhden lehmän navetta, jonka hoitamisessa oppilaat auttoivat.

Vuonna 1956 taloa laajennettiin lisäsiivellä. Laajennuksessa oli opettajan asunto, pannuhuone, sauna ja myös sisävessa oppilaille. Koulun seuraava suuri kehitysaskel oli vuonna 1984, kun B-talo veisto-, ruoka- ja voimistelusaleineen rakennettiin. Sitä juhlistettiin vihkiäisillä 6.10.1984. Samassa salissa vietettiin tänään koulun vanhimman rakennuksen 100-vuotista taivalta. Tämän vuoden uutuus on voimistelusalin vastahiottu ja lakattu lattia.

Vuonna 2015 Sjökulla skola tyhjennettiin ja A-talolle tehtiin peruskorjaus. Vain hirret jäivät ja kaikki muu uusittiin. Keväällä 2017 oppilaat saivat jälleen muuttaa A-taloon, joka oli tuolloin peruskorjattu. Samaan aikaan C-talo oli vielä rakenteilla. Myöhemmin syksyllä 2017 uuteen rakennukseen muutti ensin Sjökulla daghem ja joulun jälkeen myös koululaiset.

Sjökullan oppimiskeskus nykyään

Nykyään Sjökullan oppimiskeskus on toimiva varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja kyläkoulun kokonaisuus Pohjois-Kirkkonummen lapsille.

”Päivittäin näissä kolmessa talossa liikkuu noin 140 lasta”, kertoo Sjökulla skolan rehtori Johanna Willman.

Ylellisenä yksityiskohtana voidaan vielä mainita, että hienon näköalan ja monipuolisen koulunpihan lisäksi koululla on käytössään myös kunnan yleinen ranta, jota oppilaat yleensä käyttävät elokuussa ja toukokuussa.

”Vaikka me tänään eläydymme entisiin aikoihin ja juhlistamme perinteikästä koulutaloamme ja teemme 100 vuoden aikahypyn taaksepäin, niin toivomme, että koulukokonaisuutemme on yhä olemassa sadan vuoden päästäkin ja että voimme tarjota turvallisen ja iloisen oppimisympäristön, jolla on uskomaton historia, ja monta hienoa koulumuistoa myös tulevaisuuden koululaisille!”, Willman sanoo lopuksi.