Veikkolan alueen toiminnallinen joulukalenteri toteutettiin yhteistyössä paikallisten toimijoiden kanssa joulukuussa 2023. Sydänliitto palkitsi kalenterin Soihtu -palkinnolla.

Positiivista yhteistyötä näkyväksi

Sydänliitto palkitsee vuosittain jäsenyhdistyksiään hyvästä työstä sydänterveyden edistämiseksi. Tällä kertaa yksi palkinnon saajista oli Veikkolan alueen toiminnallinen joulukalenteri. Palkinnot jaettiin Sydäntalolla Helsingissä 7.5.2024.

Joulunkalenterin idea oli Veikkolalaisen Katriina Aatsalon, joka toimii vapaaehtoisena Kirkkonummen-Siuntion Sydänyhdistyksessä. Kirkkonummen-Siuntion sydänyhdistys koordinoi joulukalenteriprojektia yhdessä Kirkkonummen kunnan varhaiskasvatuksen kanssa.

Mukana joulukalenteria toteuttamassa olivat Veikkolan VPK, Veikkolan kirjasto, asukaspuisto Veikonvintti, Vuorenmäen koulu, Kirkkonummen seurakunnat, Veikkolan eräveikot ja haltiat, Veikkolan Kartanoteatteri, MLL:n Pohjois-Kirkkonummen paikallisyhdistys, Veikkolan kyläyhdistys, Kirkkonummen varhaiskasvatus, Pohjois-Kirkkonummen Martat sekä Kirkkonummen nuoriso- ja liikuntapalvelut.

Kalenteri toteutettiin sähköisesti Paddlet-alustalla. Luukkujen takaa löytyi kaikenlaista mukavaa ja maksutonta tekemistä kaikenikäisille – esimerkiksi partiolaisten kauneimmat joululaulut kirkossa, Kartanonteatterin Itsenäisyysjuhla, MLL:n iltakahvila, kirjaston kuusijuhla, reseptejä ja viime hetken ilmastoystävälliset lahjavinkit.

“Onnistumisen taustalla oli saumaton yhteistyö”, Aatsalo iloitsee.

Hän jatkaa, että varhaiskasvatuksen digiosaaminen oli edellytys sähköisen joulukalenterin toteuttamiseksi.

Kirkkonummen varhaiskasvatuksen hankekoordinaattori Essi Kaipainen ajattelee yhteistyöstä samoin.

“Tapasimme Katriinan kanssa sattumalta lenkkipolulla. Tällä ensikohtaamisella ja ääneen unelmoinnilla syntyi yhteistyö toiminnallisen joulukalenterin toteuttamiseksi. Oli myös hienoa, miten paikalliset toimijat lähtivät innokkaasti mukaan tähän projektiin. Kiitos kaikille mukana olleille!”

Soihtu -palkinnon saaja näyttää tietä ja on innovatiivinen edelläkävijä

Myös sydänliiton hallitus nostaa perusteluissaan esiin yhteistyön eri toimijoiden välillä ja uuden raikkaan tavan tehdä sydäntietoutta tunnetuksi.

“Yhdistys on toiminut käynnistäjänä innovatiivisessa usean toimijan yhteistyössä ja lisäksi koordinoinut toimintaa. Yhteistyön koordinointi on lisännyt yhdistyksen tunnettuutta ja merkitystä alueella. Lisäksi yhdistys on onnistuneesti levittänyt sydäntietoutta uudella raikkaalla tavalla. Sydänturvallisuudesta on kerrottu kustannustehokkaasti, ja samalla on tavoitettu uusia ihmisiä eritoten lapsiperheitä. Yhdistys on yhdistänyt modernisti digimaailman ja käytännön toiminnan.”

Soihtu -palkinto jaetaan toimijalle, joka näyttää tietä ja on innovatiivinen edelläkävijä.