Valitse sivu
kirkkonummi

Stöd för rekrytering till arbetsgivaren

Arbetsgivartjänsterna i Kyrkslätt, Vichtis och Sjundeå handleder, ger råd och stöd i frågor som gäller rekrytering och utbildning av arbetskraft. En stor del av tjänsterna är avgiftsfria.

När du behöver stöd och hjälp med rekrytering, kontakta arbetsgivartjänsternas
rådgivning
.

Fler instruktioner för rekrytering:

Anvisning för användning av riksomfattande e-tjänster:


Arbetsgivarens ekonomiska stöd

Anställning av arbetstagare med lönesubvention eller sysselsättningsstöd för personer som fyllt 55 år

Lönesubventionen och sysselsättningsstödet för personer som fyllt 55 år är behovsprövade stöd som arbetskraftsmyndigheten beviljar arbetsgivaren för lönekostnaderna för arbetslösa arbetssökande. Syftet är att främja den arbetssökandes sysselsättning på den öppna arbetsmarknaden och förbättra hans eller hennes yrkeskompetens. Stödet beviljas och betalas till arbetsgivaren, men den person som anställs med stödet måste uppfylla de kriterier som fastställs i lagen.

Mer information om lönesubvention och sysselsättningsstöd

Lönesubvention och sysselsättningsstöd för personer som fyllt 55 år kan sökas av företag, välfärdsområden eller andra sammanslutningar, såsom föreningar, stiftelser, registrerade religionssamfund eller församlingar. Arbetskraftsmyndigheten kan inte bevilja stöd för ett anställningsförhållande som har börjat innan beslut om beviljande av stöd har fattats. Arbetskraftsmyndigheten bedömer om stödet är det mest ändamålsenliga sättet att främja sysselsättningen av en arbetslös arbetssökande och besluta om varaktigheten och beloppet för varje stödperiod.

Som arbetsgivare förbinder du dig att till en arbetstagare som anställts med stöd betala minst lön enligt det kollektivavtal som tillämpas på anställningsförhållandet eller normal och skälig lön, om det inte finns något kollektivavtal som ska tillämpas.

Lönesubvention i korthet:

  • Beviljande av lönesubvention kan övervägas i fråga om:
  • heltidsanställning som gäller tills vidare eller för viss tid,
  • läroavtalsutbildning eller
  • ett anställningsförhållande på deltid, om stödet är ändamålsenligt och främjar den arbetssökandes möjligheter att få arbete.
  • Lönesubventionens längd är vanligtvis 5 eller 10 månader.
  • Lönesubventionens belopp är oftast 50 % eller 70 % av lönekostnaderna för den som är sysselsatt med lönesubvention.
  • För en förening, stiftelse eller ett registrerat religionssamfund kan stödbeloppet vara 100 % av lönekostnaderna.
  • Stöd kan betalas högst 1260–2020 euro i månaden.

Sysselsättningsstöd i korthet:

  • Den stödsysselsatta har fyllt 55 år och varit arbetslös i 24 månader.
  • Anställningsförhållandet kan vara en heltidsanställning som är i kraft antingen tills vidare eller på viss tid.
  • Ett anställningsförhållande kan vara på deltid om arbetstimmarna är minst 25 timmar per vecka (65 % om arbetstiden understiger 37,5 h / vecka).
  • Sysselsättningsstödet utgör 70 % av lönekostnaderna.
  • Stödet kan beviljas för 10 månader.
  • I sysselsättningsstöd betalas högst 1770 euro i månaden.

Stöd beviljas inte, om:

  • lönen för den som anställs med stödet bestäms enbart på basis av resultatet av arbetet.
  • stödet snedvrider konkurrensen i förhållande till andra som tillhandahåller samma produkter eller tjänster.
  • arbetsgivaren väsentligen har försummat sin lönebetalningsskyldighet eller sina skyldigheter att betala skatter eller lagstadgade avgifter.
  • den organisation du representerar är ett företag i svårigheter enligt EU:s allmänna gruppundantagsförordning om statligt stöd eller omfattas av ett obetalt indrivningskrav som grundar sig på ett beslut av Europeiska kommissionen och i vilket stödet har förklarats strida mot reglerna eller vara oförenligt med den inre marknaden.

Arbetskraftsmyndigheten kan överväga att bevilja stöd även om din organisation har uppsägningar eller permitteringar. Då ska antalet arbetstagare i anställningsförhållande vid tidpunkten för ansökan om lönesubvention vara minst lika stort som vid tidpunkten för uppsägning eller permittering av arbetstagare. Stödet får inte försämra ställningen för de arbetstagare som är i din tjänst.

Ansökan om lönesubvention och sysselsättningsstöd:

  • Ansök om lönesubvention och sysselsättningsstöd i god tid innan anställningsförhållandet börjar.
  • Ansök om stöd med en elektronisk blankett i e-tjänsten.
  • Kom ihåg att bifoga de bilagor som behövs till ansökan.
  • Ett anställningsförhållande kan börja först när ett positivt beslut om stödet har fattats.
  • Om du ansöker om fortsättning på lönesubventionen (gäller inte sysselsättningsstöd), lämna in en fortsatt ansökan innan den nya stödperioden börjar. Anställningsförhållandet ska fortsätta omedelbart efter att den föregående lönesubventionsperioden har gått ut.
  • Det fullmaktsärende som används i stödet kallas Ansökan om lönesubvention.

Utbetalning av löne- och sysselsättningsstöd:

  • Ansök om utbetalning med en elektronisk blankett i e-tjänsten.
  • Arbetskraftsmyndigheten betalar den beviljade lönesubventionen och sysselsättningsstödet i efterskott så att de löneutbetalningsperioder som utgått under en kalendermånad inkluderas i utbetalningsperioden.
  • Du kan ansöka om utbetalning av stöd för flera utbetalningsperioder.
  • Arbetskraftsmyndigheten betalar ut stödet för varje utbetalningsperiod.
  • Lämna in ansökan om utbetalning till arbetskraftsmyndigheten inom tre månader från utgången av den sista utbetalningsperioden.

De interna anvisningarna i e-tjänsten hjälper dig att fylla i ansökan. I e-tjänsten kan du lämna in en ansökan, svara på begäran om komplettering av ansökan, komplettera din ansökan och ta emot beslut som gäller ditt ärende.

Om du är intresserad av att sysselsätta en arbetslös arbetssökande med lönesubvention eller sysselsättningsstöd, kontakta arbetsgivartjänsterna.

Läs mer:

Stöd för specialarrangemang på arbetsplatsen för kostnader för anskaffningar eller ändringsarbeten som beror på arbetstagarens skada eller sjukdom

Stödet för specialarrangemang på arbetsplatsen främjar möjligheterna för personer med anpassad arbetsförmåga att placera sig i ett lämpligt arbete eller behålla sin arbetsplats på den öppna arbetsmarknaden. Som arbetsgivare kan du få stöd för att ordna arbetsförhållandena, om en skada eller sjukdom hos en person som anställs eller arbetar förutsätter:

  • nya arbetsredskap eller möbler,
  • ändringsarbeten som utförs på arbetsplatsen eller
  • hjälp från en annan arbetstagare.
Mer information om stöd för specialarrangemang på arbetsplatsen

Stödet för specialarrangemang på arbetsplatsen är beroende av prövning. Arbetskraftsmyndigheten bedömer stödets ändamålsenlighet. Arbetskraftsmyndigheten beaktar vid bedömningen arbetstagarens behov och organisationens ekonomiska ställning. Ge arbetskraftsmyndigheten tillräckliga utredningar för att behovet av stöd för specialarrangemang ska kunna bedömas.

Du kan till exempel vid rekryteringen ansöka om stöd för specialarrangemang på arbetsplatsen för att undanröja eller minska den olägenhet som en arbetstagares skada eller sjukdom orsakar. Arbetskraftsmyndigheten kan bevilja stöd för specialarrangemang också för att stöda upprätthållandet av arbetet för en person i anställningsförhållande. Arbetskraftsmyndigheten beviljar inte stöd för anpassningsbehov som beror på företagarens egen skada eller sjukdom.

Stöd för specialarrangemang på arbetsplatsen i korthet:

  • Stödets maximibelopp för anskaffning av arbetsutrustning eller ändringsarbeten på arbetsplatsen är 4 000 euro per person. Arbetskraftsmyndigheten kan godkänna att stödet helt eller delvis betalas i förskott.
  • Som arbetsgivare deltar du i att täcka kostnaderna för anskaffningar eller ändringsarbeten som beror på arbetstagarens skada eller sjukdom till ett skäligt belopp.
  • Stöd kan också beviljas för att ersätta hjälp som ges av en annan arbetstagare till ett belopp av högst 400 euro i månaden.
  • Stöd för specialarrangemang på arbetsplatsen för ekonomisk verksamhet beviljas som stöd enligt den allmänna gruppundantagsförordningen om statligt stöd.

Ansökan om stöd för specialarrangemang på arbetsplatsen:

  • Ansök om stöd och utbetalning av stödet med en elektronisk blankett i e-tjänsten.
  • Ansök om stöd för specialarrangemang på arbetsplatsen för ändringsarbeten eller anskaffning av arbetsredskap/möbler inom en månad från det att ändringsarbetet utfördes eller arbetsredskapet/möblerna anskaffades.
  • Om du ansöker om stöd för specialarrangemang på arbetsplatsen för att ersätta hjälp som en annan arbetstagare ger, ska du lämna in ansökan om utbetalning till arbetskraftsmyndigheten inom två månader efter att utbetalningsperioden har gått ut. Stödet betalas ut i efterskott varje månad.
  • Arbetskraftsmyndigheten kontrollerar villkoren för beviljande av stöd och begär vid behov tilläggsuppgifter innan beslutet fattas.
  • Det fullmaktsärende som används i stödet kallas Ansökan om statsunderstöd för sysselsättning, miljö, företag och transport.

Om du behöver rådgivning och handledning om stöd för specialarrangemang på arbetsplatsen, kontakta arbetsgivartjänsterna.

Läs mer:


Rekrytering av arbetstagare

Inlämnande av arbetsplatsannons och bläddring i sökandeprofiler

Som arbetsgivare kan du lämna in en avgiftsfri arbetsplatsannons på Jobbmarknaden. På Jobbmarknaden kan du också söka arbetssökandes profiler och söka arbetstagare. Skapa en platsannons i Jobbmarknadens e-tjänster.

Om du behöver rådgivning och handledning i samband med att du lämnar in en arbetsplatsannons ska du kontakta arbetsgivartjänsterna.

De publicerade arbetsplatsannonserna hittar du på Jobbmarknadens sökwebbplats.

Läs mer:

Ordnande av arbetsprövning på arbetsplatsen

Som arbetsgivare kan du erbjuda en arbetslös arbetssökande en möjlighet i form av arbetsprövning utan anställningsförhållande och lönekostnader. En arbetslös arbetssökande kan dra nytta av arbetsprövningen när hen funderar på sin egen bransch eller vill ta reda på om en bransch passar hen. I arbetsprövningen får den arbetssökande prova på att arbeta i en genuin arbetsmiljö.

För arbetsgivaren är arbetsprövning ett ganska riskfritt sätt att erbjuda en arbetsmöjlighet, eftersom arbetsprövningen inte är ett anställningsförhållande och ingen lön betalas för den. Som arbetsgivare är du skyldig att garantera arbetsprövaren stöd och handledning i arbetet. Arbetsprövning kan ordnas av företag, enskilda näringsidkare, kommuner, samkommuner, andra sammanslutningar, stiftelser eller statliga ämbetsverk eller inrättningar. En privatperson kan inte vara anordnare av arbetsprövning. Arbetskraftsmyndigheten kan vägra ingå avtal om arbetsprövning, om arbetsprövningen skulle snedvrida konkurrensen mellan företag.

Arbetsprövning i korthet:

  • Arbetsprövningens längd är högst sex månader.
  • Ofta är ett avtal på 1–3 månader tillräckligt.
  • Arbetsprövning kan ordnas högst fem dagar i veckan och 4–8 timmar om dagen.

Om du är intresserad av att ordna arbetsprövning på din arbetsplats, kontakta arbetsgivartjänsterna.

Läs mer:

Rekrytering av arbetstagare med hjälp av kandidatsökning

I kandidatsökning söker sakkunniga inom arbetsgivartjänsterna på uppdrag efter lämpliga arbetstagarkandidater bland arbetssökande kunder inom arbetskraftstjänsterna. Arbetsgivartjänsternas experter presenterar de lämpligaste sökandena för dig på ett gemensamt överenskommet sätt. Med kandidatsökning kan du hitta den som du behöver utan långa och tunga rekryteringsprocesser. En kandidatsökning är inte en offentlig ansökan.

Kandidatsökning är ett bra alternativ när du vill sysselsätta med lönesubvention eller med läroavtal. Kandidatsökning fungerar bäst när du söker kompetent arbetskraft som är ledig på arbetsmarknaden. Kandidatsökning fungerar inte till exempel vid rekrytering av specialsakkunniga som är svåra att hitta.

Om du är intresserad av kandidatsökning ska du kontakta arbetsgivartjänsterna.

Internationella rekryteringstjänster och EURES-tjänsten

Om du behöver en expert som inte finns på den finländska arbetsmarknaden, kan du söka en lämplig expert på den internationella arbetsmarknaden. Vid sökandet efter lämplig kompetens kan man också utnyttja EURES-tjänsten.

Om du är intresserad av att söka kompetens på den internationella arbetsmarknaden, kontakta arbetsgivartjänsterna.

Bekanta dig också med följande sidor:

Work in Finlands arbetsgivarrådgivning når du per telefon 0295 016 770 (vardagar kl. 9–15) och per e-post tyonantajaeuvonta@workinfinland.fi.

Rekryteringstillfällen och -evenemang

Arbetsgivartjänsterna ordnar olika rekryteringstillställningar och -evenemang. Om det är aktuellt med rekrytering och du är intresserad av att delta i evenemang, kontakta arbetsgivartjänsterna.


Kompetent arbetskraft genom utbildning

Utbildning av arbetstagare med läroavtal

Om din nuvarande personals kompetens behöver uppdateras, kan du erbjuda dem en möjlighet att komplettera sin kompetens som läroavtalsstudier. Du kan också utbilda en ny arbetstagare i arbetet genom läroavtal. Läroavtal är ett fungerande sätt att rekrytera ny eller utbilda nuvarande personal.

I läroavtalsutbildning kan den studerande avlägga yrkesinriktad examen på andra stadiet, delexamen eller specialyrkesexamen i arbetet. En läroavtalsstuderande arbetar för dig i ett anställningsförhållande och du betalar lön till hen.

Om du rekryterar en ny arbetstagare för att avlägga examen som läroavtalsstudier, ingår du ett arbetsavtal för viss tid med arbetstagaren. För att anställa en arbetslös läroavtalsstuderande kan du också ansöka om lönesubvention. Läroavtalet undertecknas mellan dig, den studerande och läroanstalten.

Om du är företagare kan du avlägga yrkesexamen eller delexamen som läroavtal. Då utbildar du dig i ditt vardagliga arbete i ditt eget företag. Läs mer om företagarens läroavtalsutbildning (lisää viittaus).

Läroavtalsutbildning är inte arbetskraftsmyndighetens egen service. Om du är intresserad av att erbjuda en arbetssökande ett läroavtal, kontakta arbetsgivartjänsterna.

Läs mer:

Genom gemensam upphandlingsutbildning kan man lösa bristen på kompetent arbetskraft

När du behöver mer kunnig arbetskraft som inte nödvändigtvis finns färdig på arbetsmarknaden, kan gemensamt anskaffad utbildning vara en lämplig lösning. Den gemensamma anskaffningsutbildningen genomförs i samarbete med arbetskraftsmyndigheten, arbetsgivaren och utbildaren (tjänsteleverantören). Utbildningen skräddarsys efter dina behov. Som arbetsgivare betalar du 30–50% av utbildningen beroende på storleken på ditt företag. Syftet med utbildningen är att de studerande som genomgått utbildningen med godkänt resultat ska få en arbetsplats hos den arbetsgivare som deltagit i utbildningen.

Mer information om gemensam upphandlingsutbildning:

Den gemensamma anskaffningsutbildningen i korthet:

  • Arbetslivsinriktad utbildning.
  • Målet är en utbildning som siktar på fortbildning, påbyggnad eller yrkesbyte. En hel examen eller delexamen avläggs inte.
  • Utbildningen omfattar teoriundervisning och handledd inlärning i arbetet och arbetspraktik.
  • Utbildningshelheten skräddarsys enligt arbetsgivarens kompetensbehov i samarbete med utbildaren, dvs. tjänsteleverantören.
  • Utbildningens längd är vanligtvis 3–9 månader och minst 10 utbildningsdagar.

Den gemensamt anskaffade utbildningen genomförs som arbetskraftsutbildning. Till utbildningen kan arbetssökande kunder inom arbetskraftstjänsterna söka. Arbetskraftsmyndigheten gör antagningen av studerande i samarbete med arbetsgivaren och utbildaren. Deltagandet i utbildningen är förpliktande för den arbetssökande kund som valts till utbildningen.

Den gemensamma anskaffningsutbildningen kan också genomföras i samarbete med flera andra arbetsgivare som har ett liknande kompetensbehov.

Om du behöver kompetent arbetskraft och är intresserad av att skaffa den som gemensam anskaffningsutbildning, kontakta arbetsgivartjänsterna.


Arbetsgivartjänsterna i Kyrkslätt, Vichtis och Sjundeå

E-tjänster för arbetsgivartjänster
Lågga in på e-tjänster

Telefonrådgivning för arbetsgivartjänster
Öppettider: må–to kl. 11–16 och fr kl. 11–14
Telefonnummer: +358 40 1269 103

E-postaddress
tyonantajapalvelut@kirkkonummi.fi

Postadress
Kyrkslätts kommun / Arbetskraftstjänster
Ervastvägen 2/ PB 20
02401 Kyrkslätt