Etusivu / Asuminen ja ympäristö / Asuminen ja rakentaminen / Asumisneuvonta / Asumisen taidot

Asumisen taidot

Asumiseen liittyy paljon erilaista tiedonhankintaa, harkintaa, päätöksentekoa ja omaa aktiivista toimintaa

Ensiasunnosta lähtien asujan tulisi osata valita itselleen sopiva asuinalue, asumismuoto ja taloudellisesti järkevän kokoinen asunto. Asuinalueesta lapsiperhe selvittää esimerkiksi alueen koulut, päiväkodit, leikkipaikat, kaupan ja julkiset liikenneyhteydet. Itsekseen asuvaa ja autolla kulkevaa voi kiinnostaa ajoreitti töihin ja lähialueen palvelut sekä lähialueen ulkoilureitit. Ikäihmistä voi kiinnostaa terveyspalvelut, harrastusmahdollisuudet ja kodin lähellä olevat palvelut. Vieraskielinen voi kaivata lähelle samaa kieltä puhuvia henkilöitä ja yhteisiä harrastusmahdollisuuksia.

Asunnon valintaan vaikuttaa mm. asunnon koko, sijainti, asumisen hinta ja asuinalue. Asuja päättää meneekö vuokralle, ostaako asunnon vai valitseeko asumismuodoksi asumisoikeusasunnon.

Arjen asuminen vaatii monenlaisia taitoja. Osan taidoista on jo oppinut koulussa, vanhemmilta tai kavereilta, mutta toisinaan asumisen taitoja on hyvä harjoitella lisää. Ohessa linkkejä, joista voi käydä hakemassa tietoa ja oppimassa lisää asumiseen ja arjen elämään liittyen.

Asumisen taidot

Asumisen abc
Kielinä: suomi, englanti, arabia, venäjä
Nuorisoasuntoliitto NAL

Vuokra-asumisen opas
Kielet: suomi, selkokieli, ruotsi, englanti

Asunnon vuokraaminen tai ostaminen
Suomi.fi

Asumisen aineistopankki
Vanhustyön keskusliitto, vanheneminen.fi

Asumisen opetus -peli
Linkki Seppo -peliin sivun alalaidassa
Isännöintiliitto

Itsenäistyminen ja elämän tärkeitä taitoja
Autismiliitto

Arki

Muuttajan muistilista

Kotivakuutus
Vertaa.fi

Sähkösopimus

Jätteet ja kierrätys
Infofinland.fi

Tietopaketti uudelle kuntalaiselle
Kirkkonummen kotoutumisen palvelut

Asumiseen ja arjen hallintaan liittyy taloushallinnan taidot. On tärkeää osata maksaa vuokra, yhtiövastike, asuntolaina ja muut asumiseen liittyvät laskut ajallaan, jotta asuminen on turvattu myös jatkossakin. Taloudenhallinta ja rahan käyttäminen voi aluksi olla haastavaa, minkä vuoksi taitoja on hyvä harjoitella, kunnes taloudenhallinta sujuu ja arki on turvattua.

Taloudenhallinta arjessa

Taloudenhallinta