Kunnanjohtaja Virpi Sailas esitteli torstaina 12.10. talousarvioesityksen vuodelle 2024. Talousarvioesitys on ensi vuodelle lähes 6,2 miljoonaa euroa ylijäämäinen, ja esityksessä tuloveroprosenttia ei nosteta. Kunnan verotulojen arvioiden laskevan 6,8 prosenttia. Talousarvioesityksessä korostuvat investoinnit infraan ja palveluverkon kehittäminen. Kunnanhallitus käsittelee kunnanjohtajan talousarvioesitystä 16.10. Talousarvioneuvotteluiden jälkeen kunnanvaltuusto päättää talousarviosta ja veroprosenteista 13.11.

”Investoimme kasvuun, ja investoinnit tulevat olemaan korkeammalla tasolla viime vuosiin verrattuna vuonna 2024, sekä seuraavien vuosien aikana” sanoo Kirkkonummen kunnanjohtaja Virpi Sailas.

”Huomioimme, että korkea investointitaso kasvattaa kunnan lainakantaa 1,5 kertaiseksi seuraavan kolmen vuoden aikana. Se vaikuttaa talouden liikkumavaraan erityisesti nyt, kun nollakorkojen aika on ohi” toteaa Kirkkonummen kunnan talousjohtaja Esa Lindell.

Kunnanjohtaja Virpi Sailas

Merkittävät investoinnit kunnan infraan

Kunta panostaa infrainvestointeihin vuositasolla 34-47 miljoonaa euroa vuosina 2024-2026. Vuonna 2024 suurimpia hankkeita ovat Väyläviraston kanssa rakennettava Kirkkonummen tien ylikulkusillan rakentaminen, Kirkkonummentien ja Överbyntien rakentaminen sekä kantatie 51:n yleissuunnittelu välillä Kirkkonummi-Siuntio. Näihin hankkeisiin on talousarviossa varattu yhteensä 11 050 000 euroa.

Uusiin asemakaavahankkeisiin on varattu 12,7 miljoonaa euroa. Näitä ovat muun muassa Juhlakallio, Tolsanmäki, Masalanportin vaihe 2 sekä Kolabacken.

Asumisviihtyvyyttä parantaviin hankkeissa on talousarvioesityksessä 1 710 000 euroa, saneerausinvestointeihin 7 030 000 euroa ja liikunta- ja virkistysalueisiin 1 295 000 euroa.

”Panostamme kuntainfran rakentamiseen sekä teemme investointeja uusiin kouluihin ja päiväkoteihin” kertoo kunnanjohtaja Sailas.

Palveluverkon kehittäminen vuonna 2024

Gesterbyn koulukeskuksen rakentamista jatketaan leasing-rahoitusmallilla. Lukioiden ja opistojen yhteiskampushankkeessa valitaan urakoitsijat ja rakentaminen käynnistyy. Masalan Nissniku-talon urakka kilpailutetaan vuonna 2024.

Kantvikin koulun hankesuunnittelu käynnistyy. Lisäksi palveluverkkosuunnitteluun liittyvät kunnan varhaiskasvatuksen tarveselvityksiä jatketaan ja Papinmäen koulun hankesuunnittelu käynnistyy.

Talonrakentamiseen on varattu talousarviossa yhteensä 10 450 000 euroa.

Kunnan palveluverkkosuunnitelma laaditaan vuoden 2024 aikana.

Uusi kuntastrategia ja kunnan elinvoimaisuuden vahvistaminen

Kirkkonummi toimeenpanee uuden päivitetyn kuntastrategian vuonna 2024 osallistavasti. Myös kuntabrändi uudistetaan, ja siitä kuten strategiatyöstä viestitään saavutettavasti. Kunta laatii palvelukatalogin kunnan palveluista ja niiden kehittämistarpeista sekä haluaa vahvistaa henkilöstön hyvinvointia ja osaamista.

Kirkkonummi on vastuukuntana yhdessä Vihdin ja Siuntion kuntien kanssa valmis aloittamaan vaikuttavat työllistymistä edistävät palvelut vuoden 2025 alusta. ​Kunta lunastaa antamansa yrittäjien elinvoimalupauksen​ ja panostaa yritysten neuvonta- ja sijoituspalveluiden kehittämiseen.

Kunnan talousarvio 2024 sekä taloussuunnitelma vuosille 2025-2026.