Keväällä 2024 haastattelimme yläkouluissamme työskenteleviä kouluvalmentajia. Jutun voit lukea täältä. Tällä kertaa pääsemme tutustumaan kouluvalmentajien arkeen alakouluissa.
Elokuussa 2024 Kirkkonummella aloitti kolme kiertävää kouluvalmentajaa, jotka työskentelevät alakouluissa. Valmentajista jokaisella on viikossa kolme tai neljä koulua, joiden kesken työaika jakautuu.
Kouluvalmentajat näkevät työnsä liikkuvuudessa sekä hyviä puolia että haasteita. On rikkaus, kun saa työskennellä eri kouluissa, mutta toisaalta sekä kiinnittyminen työyhteisöön että oppilaisiin tutustuminen vie kauemmin. Ideaalitilanne olisikin, jos viikossa valmentajalla olisi enintään kaksi koulua.
Tärkeintä kouluvalmentajan työssä on oppilaiden kohtaaminen.
”Tavoite on kohdata päivittäin niin monta oppilasta kuin mahdollista. Pyrimme olemaan siellä, missä oppilaatkin ovat; käytävällä, ulkona välitunnilla ja totta kai myös mukana luokissa. Etsin ja moikkailen niitä oppilaita, joita olen tavannut viime viikolla ja kyselen, että mites sulla meni joku juttu. Se on hirveän tärkeää oppilaille, että niitä vähän ulkopuolisia turvallisia aikuisia on, joille voi tulla juttelemaan mistä vaan. Sitten yhdessä mietitään, jos on jotain murhetta, että miten sitä lähdetään ratkomaan”, kertoo Vilhelmina Lindqvist.
Kouluvalmentajan työ eroaa koulukuraattorin työstä esimerkiksi siinä, että kouluvalmentajan tavoittaa matalalla kynnyksellä koulun käytävällä eikä ajanvarauksella omasta työhuoneesta. Tarkoitus on olla helposti saatavilla oppilaille.
”Toki meidänkin kanssa voi sopia ajan, jos halutaan vaikka tavata säännöllisesti”, sanovat Annu Ituarte ja Vilhemina.
Kouluvalmentajat tekevät niin ryhmä- kuin yksilötyöskentelyäkin. Kouluvalmentaja voi mennä mukaan luokkaan tai ottaa osan porukasta työskentelemään esim. tunne- ja vuorovaikutustaitojen parissa.
Yksilötyöskentely voi olla vaikka Check in – check out -tyyppistä (CICO), vaikka sitä ei ihan täysin voikaan alakoulun kouluvalmentaja toteuttaa, koska he eivät ole koko viikkoa samassa koulussa. Tarkoituksena on, että oppilaalle asetetaan joku tavoite ja sen toteutumista seurataan oppituntitasolla, ja että opettajat merkkaavat, miten oppilas on onnistunut. CICO-ohjaajan kanssa käydään läpi päivän päätteeksi, miten oppilaalla sujui.
Kouluvalmentajat kokevat, että ihannetapauksessa heidän työnsä olisi ennaltaehkäisevää. Kun pystytään mahdollisimman varhaisessa vaiheessa tukemaan oppilaiden kiinnittymistä kouluyhteisöön, voitaisiin ehkäistä isompia ongelmia myöhemmässä vaiheessa. Kun tätä työtä tehdään jo alakoulun puolella, voi oppilaan siirtymä yläkoulun puolelle olla helpompi ja kouluvalmentajan kanssa tehdyllä työllä on kauaskantoisia vaikutuksia. Esimerkiksi koulupoissaoloja voitaisiin ehkäistä, kun oppilaan kouluun kiinnittymisen eteen ja poissaolojen vähentymiseen tehdään työtä jo alakoulussa.
Kouluvalmentajat tukevat oppilaiden vertaistoimintaa
”Gesterbyn koulussa saatiin just nyt välituntivälinelainaamo tauon jälkeen pyörimään uudestaan. Tässä olin mukana sitä organisoimassa ja ohjaamassa, jotta toiminta lähtee rullaamaan. Tavoite on, että oppilaat ovat päävastuussa ja mä olen siinä varmistamassa, mutta ihanne on, että toiminta on oppilailta oppilaille. Hienosti saataisiin siinä oppilaita osallistettua ja opetettua vastuunkantoa”, Annu kertoo.
Työ jatkuu
Alakoulujen kouluvalmentajien työ jatkuu vielä tämän lukuvuoden loppuun Opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämällä hankerahoituksella. Kouluvalmentajien työstä kerätään palautetta keväällä 2025, jotta opetuspalvelut saa kattavaa tietoa työn vaikuttavuudesta alakouluissa.
Tällä hetkellä kouluvalmentajia on jokaisessa Kirkkonummen yhtenäiskoulussa: Jokirinteen, Nissnikun ja Veikkolan koulussa sekä Winellska skolanissa. Tässä haastattelimme lukuvuodeksi 2024 – 2025 palkattuja kiertäviä kouluvalmentajia: Vilhemina Lindqvistiä (Winellska skolan ja Bobäcks skola, Veikkolan koulu ja Vuorenmäen koulu) ja Annu Ituartea (Jokirinteen, Kantvikin ja Gesterbyn koulu). Lisäksi kiertävänä kouluvalmentajana toimii Sanna Busk (Kartanonrannan, Nissnikun, Masalan ja Heikkilän koulu).
Lisää kuvia kouluvalmentajien työpäivästä löydät sosiaalisen median kanavistamme: Instagramissa @oppiva_kirkkonummi ja Facebookissa: Kirkkonummen kunta – sivistystä ja vapaa-aikaa