Kyrkslätts kommun har erbjudit sommarjobb för unga på olika håll i kommunen bland annat på daghemmen, biblioteken, sommarklubbar och läger för barn och unga, inom städtjänsterna och på olika arbetsplatser inom underhållet. Ungdoms- och idrottstjänsternas sommarjobbare berättar om sina erfarenheter av sommarjobb på kommunen:

”Jag har sommarjobbat på barnens teaterläger och på sommarklubben i Masaby. Arbetsuppgifterna har varit att handleda och hjälpa barnen och att leka och pyssla med dem. Höjdpunkterna på teaterlägret var alltid då vi hade roligt tillsammans i salen eller utomhus, då barnen hittade på egna uppträdanden eller då de sjöng Eurovisionslåtar. Det bästa med sommarklubben i Masaby var klätterväggen och fotbolls- och brännbollsspelen. Sommarjobben på lägren har hjälpt mig att trivas bättre i andra sällskap och utrymmen än tidigare. Jag har fått nya och trevliga bekanta och erfarenheter från lägren där jag jobbat dessa veckor. Jag är mycket tacksam för hur väl allt löpte och hur roligt och trevligt det var på jobbet”.

”Jag har sommarjobbat som ledare på barns sommarläger. Jobbet har varit mycket roligt och jag har fått mera erfarenhet. Vi var mycket ute men också en hel del inne. En typisk jobbdag för mig bestod av att underhålla barnen, pyssla med barnen och hålla koll på dem.”

”Sommarjobbet i Hobbybilen har varit givande och har gjort det möjligt att njuta av sommaren. Dagarna har huvudsakligen bestått av att dela ut leksaker och redskap till barnen och att leka med dem. Till uppgifterna har också hört bland annat att uppdatera sociala medier och göra statistik. Barnens äkta leende och iver då hobbybilen kommer har definitivt varit det mest inspirerande under dagen. Det har varit en glädje att jobba i det soliga arbetet och skapa glädje i såväl barnens som de vuxnas sommardagar.”

Kyrkslätts ungdoms- och idrottstjänster tackar årets sommarjobbare för det glada och hurtiga arbetsgreppet!

Hobbybilen kör omkring i Kyrkslätt till och med 4.8. Du kan delta i Hobbybilens verksamhet då det passar dig bäst, det är gratis och du behöver inte anmäla dig i förväg. Hobbybilens tidtabell hittar du på adressen www.kyrkslatt.fi/hobbybilen Ändringar i tidtabellen är möjliga. Följ med aktuell info på Facebook @kirkkonummennuorisojaliikunta eller Instagram @kirkkonumminuorisojaliikunta.