Bildnings- och fritidsnämnden sammanträdde torsdag 26.9. Vid sitt sammanträde beviljade nämnden ungdomstjänsternas projektbidrag och behandlade Kyrkslätts servicenätsplan för åren 2025–2035. Nämnden beslutade också för sin del om förslaget till budget för år 2025 och ekonomiplan för åren 2026–2027.

Ungdomstjänsternas projektbidrag (4/2024)

Bildnings- och fritidsnämnden beviljade som ungdomstjänsternas projektbidrag Veikkolan Eräveikot och Haltiat ry 437 euro.

Kyrkslätts servicenätsplan 2025–2035

Kyrkslätts servicenätsplan har under den gångna veckan behandlats i nämnderna inom sektorerna för bildning och samhällsteknik. Bildnings- och fritidsnämnden behandlade planen vid sitt sammanträde 26.9.

Servicenätsplanen är kommunens plan för var småbarnspedagogiska tjänster, utbildningstjänster och fritidstjänster ordnas ända till år 2035. Målet för planen är förutseende utveckling av servicenätet så att det svarar mot de nuvarande och kommande behoven av serviceproduktion.

I planeringsperioden 2025–2035 ingår flera betydande verksamhetslokalprojekt, så som Gesterby skolcentrum Wigge, det gemensamma campuset, Nissnikuhuset, Kantvikin koulu och de nya daghemmen för norra, centrala och östra området.

Genomförandet och aktualiteten av servicenätsplanen bedöms regelbundet, och planen uppdateras varje fullmäktigeperiod.

Bildnings- och fritidsnämnden beslutade anteckna Kyrkslätts servicenätsplan för kännedom och framför som sitt utlåtande att Kyrkslätts servicenätsplan 2025–2035 godkänns i kommunstyrelsen och vidare i kommunfullmäktige.

Bekanta dig med Kyrkslätts servicenätsplan 2025–2035 här.

Andra ärenden som behandlades vid sammanträdet var bland annat

• Ungdomstjänsternas separata projektbidrag för möjliggörande av ledd kvällsverksamhet för unga 2024
  • Bildnings- och fritidsnämndens delårsöversikt II år 2024
  • Bildnings- och fritidsnämndens budgetförslag för år 2025 och ekonomiplanering för åren 2026–2027