Anvisning för begäran av omprövning – beslut om plats inom småbarnspedagogik

Anvisning för begäran om omprövning
Beslut om plats inom småbarnspedagogik
1.9.2021

Till Svenska nämnden för fostran och utbildning

Anvisning för begäran om omprövning

Enligt lagen om småbarnspedagogik (540/2018) §62, får ändring i detta beslut inte sökas genom besvär. Den som är missnöjd med beslutet kan framställa en skriftlig begäran om omprövning.

Begäran om omprövning får göras av den som beslutet avser eller av den vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part).

Myndighet för begäran om omprövning

Begäran om omprövning framställs till Svenska nämnden för fostran och utbildning i Kyrkslätts kommun

Tidsfrist för begäran om omprövning

Begäran om omprövning ska framställas inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Delfående

En part anses ha fått del av beslutet, om inte något annat visas, sju dagar efter att beslutet avsändes eller vid den tidpunkt som framgår av mottagningsbeviset eller som är antecknad i ett särskilt intyg över delfående av beslutet.

Dagen för delfåendet räknas inte med i tiden för begäran om omprövning.

Innehåll för begäran om omprövning

I begäran om omprövning, som skriftligt skall riktas till Svenska nämnden för fostran och utbildning i Kyrkslätts kommun, skall anges

• det beslut i vilket omprövning begärs
  • vilka ändringar som begärs i beslutet
  • de grunder på vilka omprövning begärs
  • namn och hemkommun på den som begär omprövning
  • postadress och telefonnummer på den som begär omprövning

Omprövningsbegäran ska undertecknas egenhändigt av ändringssökanden, en laglig företrädare eller ett ombud. Om ändringssökandens talan förs av hans eller hennes lagliga företrädare eller ombud, ska i begäran om omprövning även uppges namn och adress för denna person.

Inlämnande av begäran om omprövning

Omprövningsbegäran ska lämnas till adressen nedan under tjänstetid, innan tiden för begäran om omprövning går ut.

Omprövningsbegäran ska postas i så god tid att den hinner fram till Kyrkslätts registratur, under den sista dagen för tiden för begäran om omprövning, innan registraturens tjänstetid slutar. Omprövningsbegäran kan före utgången av tiden för begäran om omprövning lämnas också som telefax eller per e-post på avsändarens eget ansvar.

Kontaktuppgifter:

Kyrkslätts kommun