Ragvalds museiområde

Ragvalds museiområde är en traditionell lantgård med gårdsområden invid den gamla kungsvägen.

De första uppgifterna om Ragvalds är från 1540-talet i Gustav Vasas jordeböcker. Den sista privata ägaren var Bertil Malmström (1900-1982). Efter hans död gjordes gårdsområdet till ett kommunalt museum.

Utöver de vanliga utställningarna kan man på området bekanta sig med det traditionella landskapet, naturstigen och trädgården. I drängstugan ordnas evenemang för allmänheten i samarbete med lokala aktörer.

I Ragvalds huvudbyggnad visas gårdens gamla föremål.

I Eliasvillan på vägens norra sida finns en utställning om Porkala arrendetid 1944-56.

I Ragvalds traditionella landskap finns ängar, skog, gårdsområden och en trädgård.

Ragvalds naturstig börjar vid spannmålsmagasinets hörn.

I drängstugan ordnas många slags aktiviteter under de olika årstiderna.

Man kan när som helst kika in genom ladugårdens fönster på målningarna från Sovjettidens militärbasperiod.

Öppet sommarlördagar k.o 11-15 (ej midsommar).

Inträdesavgift 2€/vuxna.

Övrigt enligt överenskommelse, e-post kulttuuri(a)kirkkonummi.fi

Maaret Eloranta
maaret.eloranta@kirkkonummi.fi