Ragvaldsin museoalue

Paikallisen museotoiminnan tavoitteena on ylläpitää ja vahvistaa ymmärrystä seudun kulttuurista, historiasta ja ympäristöstä.

Kirkkonummella on yksi kunnan ylläpitämä museo, Ragvaldsin museoalue. Se on perinteinen maatila pihapiireineen vanhan kuninkaantien reitin varrella. Ensimmäiset tiedot Ragvaldsista ovat 1540-luvulta Kustaa Vaasan maakirjoissa. Viimeinen yksityinen omistaja oli Bertil Malmström (1900-1982). Hänen kuoltuaan tilakeskuksen alueesta muodostettiin museo.

Ragvaldsin museo on avoinna kaikille. Pyrimme huolehtimaan paikallisen kulttuuri- ja luonnonperinnön tallentamisesta ja säilyttämisestä tuleville sukupolville. Jaamme  näyttelyillä ja julkaisuilla tietoa ja opetusta kaiken ikäiselle yleisölle.

Ei PTV

Perusnäyttelyt

Päärakennus:
Ragvaldsin tilan nykyinen päärakennus on rakennettu 1800-luvun alussa. Rakennus korjattiin Porkkalan vuokrakauden jälkeen 1950-luvulla, kun Bertil Malmström palasi evakosta. Bertil oli säästäväinen vanhapoika, sisustus on säilytetty sellaisena kuin se oli hänen eläessään. Hänen vanhempiensa 1800-luvulla hankkimia huonekaluja on edelleen jäljellä salissa ja tuvassa.

Porkkalan vuokrakauden näyttely:
Vuosina 1944 – 1956 oli suuri osa Kirkkonummea sekä osia naapurikunnista vuokrattuna Neuvostoliitolle merisotilaalliseksi tukikohdaksi. Porkkalan vuokrakauden näyttelyssä voit tutustua alueen evakuointiin, elämään vuokrakauden aikana ja tunnelmiin alueen palautuksen yhteydessä.

Näyttely koostuu vanhoista valokuvista ja asiakirjoista sekä alueelta löydetyistä esineistä. Näyttelyyn kuuluu mm. valokuvaaja Jan Kailan kuvasarja ”96 venäläistä esinettä”.

Kurkistusnäyttely:
Navetan ikkunasta voit koska tahansa kurkistaa sisään ja nähdä Porkkalan vuokrakauden aikaisia maalauksia, jotka on pelastettu eräästä puretusta rakennuksesta.

Toimintaa Ragvaldsissa

Renkitupa
Ragvaldsin päärakennuksen vieressä oleva renkitupa on peräisin 1900-luvun alusta. Rakennus on peruskorjattu toimintatilaksi, jossa voi järjestää toimintaa pienille ryhmille, esim. pajoja koulujen ja päiväkotien lapsiryhmille. Museopajojen teemoina ovat mm. ”Kasvikaverit”, ”Miten ennen asuttiin” ja ”Mistä vaatteet tulevat”.

Renkitupa toimii Kasvitarhan Ystävien toiminnan tukikohtana. Tilaisuuksia ja tapahtumia järjestetään yhteistyössä paikallisten järjestöjen ja muiden toimijoiden kanssa. Lisätietoja Renkituvan käyttömahdollisuuksista saa kulttuuritoimistosta.

Opetuskasvitarha
Opetuskasvitarhassa päärakennuksen eteläpuolella esitellään vanhoja viljelykasveja sekä hyötykasveja. Kasvilajisto vaihtelee vuosittain. Kasvitarhassa on erilaisia ravintokasveja sekä mauste- ja lääkeyrttejä ja kuitu- ja värjayskasveja. Kasvien nimet löydät puutarhapenkkien reunasta ja niiden käyttöön voit perehtyä opasmonisteen avulla.

Luontopolku
Ragvaldsin luontopolku esittelee kulttuurimaisemaa vanhan maatilan ympäristössä. Polku kiertelee viljamakasiinilta riihikedon kautta metsään ja sieltä Eliasvillanin pihapiirin kautta takaisin.Luontopolkuun voi tutustua omatoimisesti koska tahansa luontopolun esitteen avulla.

Avoinna kesälauantaisin klo 11-15 (ei juhannuksena).

Pääsuymaksu 2€/aikuinen.

Muulloin sopoimuksen mukaan (kulttuuri(a)kirkkonummi.fi