Suomalainen biotekniikkayhtiö Enifer rakennuttaa Kirkkonummen Kantvikiin sieniproteiinia valmistavan tehtaan. Kyseessä on samalla maailman ensimmäinen kaupallinen tehdas, joka tuottaa tällaista proteiinia teollisuuden sivuvirroista. Tehtaan on määrä valmistua ensi vuonna, ja sen kustannusarvio 33 miljoonaa euroa.

Enifer valmistaa Kantvikissa aluksi proteiinia eläimille, mutta jatkossa myös ruokalaatuista pekilo-proteiinituotetta. Tuotanto käynnistyy täydellä teholla vuonna 2026, jolloin se tuottaa 500 kiloa sieniproteiinia tunnissa.  Tehdas pystyy tuottamaan vuodessa jopa 3 000 tonnia pekilo-proteiinia, mikä riittää noin 40 000 ihmisen vuotuisen proteiinitarpeen kattamiseen.

Pekilo-proteiinin tuotannon hiilijalanjälki on vähäinen, mikä tekee siitä kestävän vaihtoehdon eläin- ja kasviperäisiin proteiineihin verrattuna.

-Kirkkonummen kunta iloitsee uuden huipputeknologiayhtiön investoinnista Kantvikiin. Kirkkonummi ja koko Suomi tarvitsevat tällaisia innovaatioita ja uusia teknologioita, jotka kehittävät elinvoimaamme ja samalla tukevat ilmastotavoitteidemme saavuttamista. Onnittelut Eniferille hankkeen käynnistymisestä ja tervetuloa kuntaan, toivottaa yhdyskuntatekniikan johtaja Anna-Kaisa Kauppinen.

Kantvikissa on puitteet valmiina

Eniferin sieniproteiinitehdas rakennetaan Kantvikiin valmiiseen tehdasrakennukseen. Tehdasalueelta saadaan valmiiksi prosessin tarvitsema höyry, sähkö, prosessi- ja jäähdytysvesi sekä jätevedenkäsittely.

-Olemme Eniferillä innoissamme ilmoittaessamme ensimmäisen tehdasinvestointiprojektimme käynnistämisestä. Kantvik on ollut yli puoli vuosisataa suomalaisen bioteollisuuden ytimessä, enkä voisi kuvitella parempaa paikkaa herättää pekilo-tuotanto eloon, kertoo Eniferin toimitusjohtaja Simo Ellilä.

Vuosikymmeniä vanhan innovaation uusi tuleminen

Pekilo-prosessi kehitettiin alun perin suomalaisessa metsäteollisuudessa 1970-luvulla. Sen avulla jalostettiin metsäteollisuuden pääasiallisten tuotteiden valmistusprosessissa syntyneitä sivutuotteita eli sivuvirtoja rehuproteiiniksi. Pekilo-proteiinin käyttöä kokeiltiin jo 1970- ja 1980-luvuilla monissa elintarvikkeissa, kuten leivonnaisissa ja makkaroissa, mutta tutkimustyö ja tuotekehitys vaipuivat unholaan vuosikymmeniksi. Enifer on kehittänyt viime vuosina alkuperäistä pekilo-prosessia, ja nykyään tuotannossa voidaan käyttää useita erilaisia sivuvirtoja.