Samhällstekniska nämnden i Kyrkslätt sammanträdde torsdag 29.8 och behandlade vid sitt sammanträde bland annat uppdateringen av Kyrkslätts skogsstrategi och Kyrkslätts kommuns utlåtande om HRT:s förslag till verksamhets- och ekonomiplan.

Kyrkslätts utlåtande om HRT:s förslag till verksamhets- och ekonomiplan

Samhällstekniska nämnden beslutade vid sitt sammanträde föreslå kommunstyrelsen att Kyrkslätts kommun ger sitt utlåtande om HRT:s preliminära förslag till verksamhets- och ekonomiplan för åren 2025–2027.

Kyrkslätt lyfter fram i sitt förslag till utlåtande bland annat beredskap inför en ökning av antalet passagerare enligt principerna för hållbar utveckling, tryggande av ersättande förbindelser under trafikavbrott på grund av byggandet av Esbo stadsbana samt att Kyrkslätts kommunandelar inte ökar nämnvärt jämfört med nu. Kyrkslätts kommun anser också i sitt förslag till utlåtande att HRT och dess medlemskommuner ska inleda förhandlingar om ändring av infraavtalet.

Uppdatering av Kyrkslätts kommuns skogsstrategi

Samhällstekniska nämnden godkände delvis Kyrkslätts kommuns skogsstrategi, som har varit framlagd från slutet av år 2023 till början av år 2024. Man har begärt utlåtanden om strategin av de olika enheterna inom kommunen och ordnade ett invånarmöte om den. Samhällstekniska nämnden fortsätter behandlingen av skogsstrategin vid nämnden nästa sammanträde, varvid bilagorna till skogsstrategin behandlas separat.

Ändringar i anslagen för investeringar i budgeten

Nämnden beslutade vid sitt sammanträde göra ändringar i budgeten för år 2024 genom att lägga till projekten Veikkolabäcken II, Strömsby snötipp och Västerlänken.

Övriga ärenden som behandlades vid sammanträdet var:

• Överföring av samhällstekniska nämndens beslutanderätt och befogenheter
  • Underhållsbidrag för enskilda vägar år 2024

Ytterligare information:

Nämndens ordförande, Kim Åström, kim.astrom@kirkkonummi.fi

Föredragande, direktör för samhällstekniska väsendet, Anna-Kaisa Kauppinen, anna-kaisa.kauppinen@kirkkonummi.fi

Sammanträdeshandlingar

Samhällstekniska nämnden