Arbetet på bygget av Kyrkslätts gemensamma campus påbörjades i augusti och syftet är att slutföra arbetet 2026. Inhägnaden och de tillfälliga trafikarrangemangen inverkar under byggnadstiden på färdlederna på området. Vi ber att alla följer skyltarna på platsen. Den huvudsakliga trafiken till bygget går via Överbyvägen. Vi säkerställer att det är tryggt att röra sig på området till fots.

Ändringar i trafikarrangemangen från och med 9.9

Trafikarrangemangen ändrar från och med måndag 9.9.2024. Övergångsstället i korsningen mellan Överbyvägen och Volsvägen flyttas till andra sidan av korsningen. Gång- och cykelleden (Rosbergsstigen) som är en förlängning av övergångsstället stängs och gång- och cykelleden flyttas till kanten av parkeringsområdet och skiljs åt från parkeringsområdet med ett stängsel. Hastighetsbegränsningen på Överbyvägen ändrar vid bygget.

Information om byggets inverkan och hur det framskrider

Arrangemangen på bygget utförs med beaktande av särskild säkerhet och genom att minimera de olägenheter som byggandet medför. Vi beklagar störningarna som bygget medför.

Vi informerar regelbundet om hur bygget inverkar på näromgivningen. Du kan följa med hur bygget framskrider och vilken inverkan det har på byggplatsens webbplats (på finska).

Arbetstider

Arbetstider på byggen gällande arbeten för förorsakar buller:

vardagar          kl. 7-18

Arbetsplatschef Jarmo Lehtinen, SRV, tfn 040 752 1259, jarmo.lehtinen@srv.fi

Arbetsplatsingenjör Erja Valkama, SRV, tfn 040 095 1989, erja.valkama@srv.fi

Arbetarskyddschef Lasse Luhtala, SRV, tfn 040 185 5417, lasse.luhtala@srv.fi

Kyrkslätts gemensamma campus

Det gemensamma campuset som byggs norr om bibliotekshuset Fyyri kommer att föra Porkkalan lukio, Kyrkslätts gymnasium samt Kyrkslätts musikinstitut, medborgarinstitut och bildkonstskola under samma tak. Det gemensamma campuset erbjuder lokaler för över 800 gymnasiestuderande och cirka 550 elever i musikinstitutet och bildkonstskolan. De planerade rumslösningarna stöder också omfattande användning av kommuninvånarna och kompletterar Kyrkslätts fritidsverksamheters lokalnätverk. Det gemensamma campuset omfattar cirka 9000 bruttokvadratmeter. De studerande får tillgång till sina nya lokaler 2027. SRV svarar för objektet också i 20 år efter att det blivit färdigt genom att ta hand om fastighetsskötseln och underhållet samt genom att se till att energiförbrukningen hålls inom målvärdena. Byggherre är Kyrkslätts kommun.