Kyrkslätts nya varumärke önskar välkommen till Kyrkslätt – till det dynamiska metropolområdets västra kant. Till en plats där havet möter land, landsbygden staden och traditionerna framtiden.
När bullret avtar har man ännu klarare sikt framåt. Vår unika natur håller oss i balans så att vi kan förändra världen igen. Utveckling har ju varit en del av vår berättelse redan i 700 år.
Kyrkslätt – 700 år på vågtoppen
Det tydliga och säregna visuella uttrycket och den tydliga och säregna strategiska berättelsen stöder och förenhetligar Kyrkslätts kommunbild och kommunkommunikation. Med ett enhetligt och säreget varumärke stärker vi bilden av Kyrkslätt som en modig föregångare som blickar framåt men samtidigt uppskattar varifrån den har kommit. Ett bra kommunvarumärke stöder kommunens kvarhållnings- och attraktionskraft i såväl invånarnas, turisternas som företagens ögon.
Ett varumärke är mycket mer än bara en visuell helhet med logo och färger. Det är en särskiljande faktor, en uppfattning om och delad känsla av Kyrkslätt och en reflektion av kommunstrategin. Varumärket är vad vi vill berätta om Kyrkslätt.
Huvudteman
Kyrkslätt särskiljer sig från andra kommuner med hjälp av attraktionsfaktorer, historia, en framåtblickande attityd och varumärkespositionering. Klicka för att bekanta dig med de fyra huvudtemana i positionering:
Nordiskt
Det nya varumärket positionerar Kyrkslätt allt starkare som en del av de nordiska attraktionsfaktorerna. I en internationell kontext är Kyrkslätt uppenbarligen skandinaviskt jämfört med andra finländska kommuner, och i en inhemsk kontext högklassigt nordiskt. Estetiken framhäver med sin tidlöshet den rena naturen, elegansen och den finländska strömlinjeformen – och skapar samtidigt utrymme för berättande.
En modig föregångare
Kärnan i varumärkeshelheten är utveckling: kommunen blickar modigt framåt och är inte rädd för att vid behov avvika från de bekanta stigarna. Den moderna logon och den ambitiösa sloganen stöder bilden av en kommun där innovation och attityd bygger en bättre morgondag. I vardagen syns detta bland annat i ambitiösa satsningar på utbildning, arkitektur och utveckling av nya bostadsutrymmen.
En ansvarsfull optimist
Den rika historien, de unika bygemenskaperna, den dramatiska naturen och berättelsen om oss som en del av Östersjön för med sig ansvar. Kyrkslätts nya varumärke är fruktar inte att ta ställning till temana socialt och ekologiskt ansvar. Vår framåtblickande karaktär innebär ändå lösningsfokus: vi identifierar hotbilder, men söker möjligheter och inspirerar till positiv förändring.
Naturligt inspirerande
Kyrkslätts mångsidiga miljö har varit en inspirationskälla från stenålderns väggmålningar till idag. Varumärkeshelheten ger utrymme för inspiration och djärvt mångsidigt uttryck. De organiska formerna och färgtonerna stöder Kyrkslätts ställning som ett av de viktigaste naturobjekten i södra Finland och påminner samtidigt om de nordiska attraktionsfaktorerna i en internationell kontext.
Varumärkeshandboken
Varumärkeshandboken sammanfattar Kyrkslätts identitet. Den beskriver och visar vad Kyrkslätts varumärke konkret består av och innehåller grafiska anvisningar för användning av varumärket. Kyrkslätts varumärke får användas i all kommunikation och marknadsföring som anknyter till Kyrkslätt i enlighet med varumärkesanvisningen. Det material där varumärket används måste vara godkänt av kommunens kommunikationsenhet. Dessutom kan man vid behov be om varumärkesbilder och illustrationer: viestinta@kirkkonummi.fi, tfn 09 2967.
En symbol som sammanbinder nytt och gammalt
Fyren har i många år symboliserat Kyrkslätts kommuns kommunikation. I den förnyade varumärkeshelheten spelar den fortfarande en viktig roll med att belysa vägen och tjäna som referenspunkt inför en ny tid. Genom den unika K-formade symbolen får fyren en ny betydelse i kommunens kommunikation.
Symbolen är utformad att ha många betydelser och erbjuder betraktaren en möjlighet att tolka den på sitt sätt: de organiska formerna ger symbolen ett mjukare intryck och påminner om element i naturen, fyrens ljus signalerar i sin tur hopp, trygghet och målmedveten verksamhet som modern vägvisare.
Nedan kommunens logo i nedladdningsbar form (png). Du kan be om andra filformat och tryckbara filer via viestinta@kirkkonummi.fi, tfn 09 29671.