Kyrkslätts kommun har förnyat sitt varumärke. Resultatet av det samarbete som i våras (2024) inleddes med kommunens invånare, personal och beslutsfattare är Kyrkslätts kommuns nya visuella uttryck och strategiska berättande samt nya kommunikationsmaterial. Kyrkslätts kommuns varumärke, som gjorts tillsammans med reklambyrån Dirty Agency, har publicerats idag on 27.11.2024.
– Vår kommunstrategi definierar våra framtidsmål. Varumärket är den uppfattning som människorna har om oss och som vi medvetet bygger upp, berättar Kyrkslätts kommundirektör Virpi Sailas.
– I resultatet av varumärkesarbetet syns vad vi är stolta över i vår kommun och vad som skiljer oss från andra. Det är Kyrkslättsbornas syn på och berättelse om vad Kyrkslätt är och vad man hoppas att Kyrkslätt ska vara i framtiden, fortsätter Sailas.
Varför är varumärket viktigt?
Ett bra kommunvarumärke stöder kommunens kvarhållnings- och attraktionskraft i såväl invånarnas, turisternas som företagens ögon.
– Det tydliga och säregna visuella uttrycket och den tydliga och säregna strategiska berättelsen stöder och förenhetligar Kyrkslätts kommunbild och kommunkommunikation. I varumärkesarbetet har man utöver kommunens strategiska tyngdpunktsområden också beaktat Kyrkslätts vilja att blicka framåt: varumärket tjänar som ett verktyg för att uppnå framtidens mål och konkurrensfördelar, säger kommunens näringslivs- och marknadsföringsexpert Katja Harri.
Kyrkslätts kommuns nya varumärke önskar välkommen till Kyrkslätt – till det dynamiska metropolområdets västra kant. Till en plats där havet möter land, landsbygden staden och traditionerna framtiden.
Varför förnyades Kyrkslätts varumärke just nu?
Kyrkslätts kommuns strategi har förnyats i år (2024). Kommunens varumärke har nu uppdaterats att motsvara den nya kommunstrategin.
– Det nuvarande varumärket och den bekanta fyrlogon har använts väldigt länge. Under denna tid har till exempel lagstiftningen om tillgängligheten av kommunkommunikation ändrats. Kyrkslätts kommunvarumärke har nu uppdaterats att motsvara nutiden, berättar kommunens kommunikationschef Rami Niittysalo.
Man ville också bygga upp Kyrkslätts kommuns varumärke tillsammans med Kyrkslättsborna och Kyrkslättssinnade människor för att kommunens visuella uttryck och strategiska berättelse ska motsvara det som Kyrkslätt i verkligheten representerar för människorna.
Hur förnyades Kyrkslätts varumärke?
Kyrkslätts kommuns varumärke är ett resultat av starkt samarbete. Man har kunnat påverka varumärket såväl på nätet som på plats. Förnyandet av varumärket har letts av kommunens projektgrupp i samarbete med reklambyrån Dirty Agency. Projektgruppen bestod av experter i kommunikation och representanter för kommunens sektorer.
– Det har varit fantastiskt att vara med i projektet med förnyandet av varumärket tillsammans med Kyrkslättsbor och kommunens personal och andra intressentgrupper i kommunen. Moderna varumärken byggs upp genom empati – för att bygga en varumärkeshelhet som fungerar i dagens konkurrensutsatta kommunikationsfält behövs verklig förståelse, nyfikenhet och gemensam aktivitet i stället för något påklistrat. Samarbetet med Kyrkslätts kommun har ända från första dagen varit utmärkt: slutresultatet byggdes upp i starkt teamarbete där vi arbetade ”på samma sida av bordet” genom hela projektet med förnyandet. Det har varit inspirerande att se kommunens hårda drive och vilja att modigt blicka framåt, berättar Juha Elo, kreativ direktör för Dirty Agency.
Invånarna har delaktiggjorts på webbplatsen brandventure.fi, som var öppen för alla och där man under våren och sommaren samlade erfarenheter av och tankar om Kyrkslätt. I maj ordnades en varumärkesworkshop på Fyyri. Workshopen var öppen för alla. På Kyrkslättsdagarna i augusti kunde man också kommentera varumärkestemana. Egna workshopar har ordnats också för projektgruppen, kommunens ledningsgrupp och kommunstyrelsen.
Kyrkslätt – 700 år på vågtoppen
Experterna som lyssnat noga på invånarna och andra som deltagit har satt sin prägel på den slutliga formen av Kyrkslätts kommuns varumärke.
– Under delaktiggörandet framkom till exempel att man ville ha fyren kvar i logon. För många var närheten till naturen det viktigaste i Kyrkslätt, och man önskade naturnära färger i det visuella uttrycket. Bland annat allt detta syns i slutresultatet, beskriver Katja Harri slutresultatet.
Mitt i den blåa k-formade logon i Kyrkslätts kommuns nya varumärke finns en lysande fyr. Kyrkslätts kommuns nya slogan 700 år på vågtoppen berättar att om man vill förstå framtiden lönar det sig att sätta sig in i historien.
För det nya varumärket har man skapat en varumärkeshandbok som sammanfattar Kyrkslätts identitet. Dessutom är varumärket utställt på en utställning i kommunhusets entréhall (Ervastvägen 2, 02400). Välkommen att bekanta dig med Kyrkslätts nya varumärke på nätet 27.11.2024 eller på plats!
Ytterligare information:
Virpi Sailas, kommundirektör – Kyrkslätts kommun, tfn 040 528 9558, virpi.sailas@kirkkonummi.fi
Katja Harri, näringslivs- och marknadsföringsexpert – Kyrkslätts kommun, tfn 050 414 3524, katja.harri@kirkkonummi.fi
Rami Niittysalo, kommunikationschef – Kyrkslätts kommun, tfn 050 350 3842, rami.niittysalo@kirkkonummi.fi
Juha Elo, kreativ direktör – Dirty Agency, tfn 040 774 1312, Juha@dirty.fi
Se också:
Så uppstod Kyrkslätts kommuns nya varumärke (länken öppnas i en ny flik)
Bekanta dig med Kyrkslätts varumärkeshandbok här: www.kyrkslatt.fi/mediabanken