Det var för exakt 100 år sedan det röda skolhuset uppe på kullen i Kylmälä öppnade sina dörrar och tog emot elever i det nya skolhuset. Detta firades idag 8.9.2023 i Sjökulla med gammaldagsskola.

Under dagen levde sig eleverna och personalen in i hur skoldagen såg ut för 100 år sedan. Också de inbjudna gästerna fick ta del av den fina dagen. Många av gästerna var skolans tidigare och pensionerade lärare.

Alla elever i åk 5–6 har under höstens slöjdlektioner kvickt hunnit sy tidsenlig klädsel för dagen, väst eller förkläde. Dagen firades också med festlunch i samarbete med skolköket. Det dukades upp långbord för 125 personer i salen. Som efterrätt serverades självklart gräddtårta, dagen till ära.

Temat Sjökulla skola 100 år inleddes redan under vårterminen då klasserna under några temadagar fick intervjua tidigare elever, pröva på gammaldags hantverk, studera gamla föremål, leka gamla traditionella lekar och även baka bröd.

Under sina 100 år har byggnaden gått igenom olika ändringar och renoveringar

Skolans verksamhet inleddes på Tampaja gård redan år 1902 tack vare konsul Feodor Kiseleff. Det var även han som donerade tomten Skolkulla år 1919 till Kyrkslätts kommun. Då skolverksamheten 8.9.1923 inleddes i den röda byggnaden, som idag kallas för A-byggnaden, så fanns småskolan i övre våningen och i nedre våningen högre folkskolan. Huset inrymde även en kombinerad mat- och gymnastiksal. Än idag hänger krokarna från den tiden kvar i taket i åk 6 och i år håller åk 1–2 hus i klassrummet uppe på övervåningen precis som förr. Då skolan öppnades fanns det även en ladugård med en ko på skolgården som eleverna hjälpte till att ta hand om.

1956 byggdes huset till med en vinge. I tillbyggnaden fanns lärarbostad, pannrum, bastu och även innetoalett för eleverna. Nästa stora steg i skolans utveckling var år 1984 då B-huset med slöjd-, mat- och en gymnastiksal byggdes. Det firades stort med invigning 6.10.1984. I samma sal firas skolhusets 100 år idag. Årets nyhet är det nyslipade och lackade golvet i gymnastiksalen.

År 2015 tömdes Sjökulla skola och A-huset genomgick en totalrenovering. Endast stockarna stod kvar och allt annat förnyades. Våren 2017 fick eleverna igen flytta in i A-huset, som då var totalrenoverat. Samtidigt pågick ännu byggandet av C-huset. Senare under hösten 2017 flyttade först Sjökulla daghem in i den nya byggnaden och efter jul även skolbarnen.

Sjökulla inlärningscenter idag

Idag är Sjökulla inlärningscenter, en fungerande helhet med småbarnspedagogik, förskola och byskola för barnen i norra Kyrkslätt.

“Dagligen rör sig cirka 140 barn i de tre husen”, berättar Sjökulla skolas rektor Johanna Willman.

En lyxig detalj som kan tilläggas att förutom den fina utsikten och mångsidiga skolgården så har skolan även tillgång till kommunens allmänna strand, som eleverna brukar utnyttja i augusti och maj.

“Trots att vi idag lever oss in i tiden förr och firar vårt anrika skolhus och gör ett tidshopp 100 år bakåt i tiden, så hoppas vi förstås att vår skolhelhet kommer att finnas kvar även om 100 år och att vi kan erbjuda en trygg och glad inlärningsmiljö med otrolig historia och många fina skolminnen även för skolbarnen i framtiden!”, avslutar Willman.