Kirkkonummen kunta osallistui 29.11.-30.11. UUSIMAA23-valmiusharjoitukseen. UUSIMAA23-harjoitus on Etelä-Suomen aluehallintoviraston, AVI:n, säännöllisesti järjestämä alueellinen valmiusharjoitus, johon osallistuu noin 50 Uudenmaan alueella toimivaa organisaatiota. Harjoituksen pääteemana on varautuminen kuvitteelliseen väestönsuojelutilanteeseen, joka perustuu kiristyneeseen kansainväliseen tilanteeseen. Harjoittelemme yhteistoimintaa kuvitteellisissa häiriötilanteissa ja poikkeusoloissa.

Harjoitus nosti esiin tärkeitä teemoja muun muassa 72 tunnin kotivaraan, varautumiseen ja väestönsuojiin liittyen.

Huolehdi 72 tunnin kotivarasta

Kuntalaisen yksi tärkeimmistä asioista varautumisessa on riittävän kotivaran pitäminen. Kotivara tuo turvaa myös pienemmissä häiriötilanteissa, esimerkiksi sähkökatkoksen tai sairastumisen yhteydessä.

Kotiin on hyvä varata kolmen päivän ajaksi riittävä määrä ruokaa, juotavaa, kannellisia astioita veden säilyttämiseen, lääkkeitä, käteistä rahaa ynnä muuta omassa arjessa tarpeellista. On hyvä varautua esimerkiksi pitkiin sähkökatkoksiin, vedenjakelun tai maksuliikenteen häiriöihin. Kotivaraa hyödynnetään myös tarvittaessa väestönsuojaan siirryttäessä, sillä asukkaiden on tuotava mukanaan muun muassa omat ruoat.

Lisätietoja kotivarasta: 72tuntia.fi

Hyödyllistä tietää väestönsuojista Kirkkonummella

Kirkkonummella ei ole yleistä väestönsuojaa, ja väestönsuojaus hoidetaan kiinteistökohtaisilla suojilla. Kuntien velvollisuudesta rakentaa uusia yleisiä väestönsuojia on luovuttu 29.4.2011 lukien.

Väestönsuoja löytyy useimmiten isompien taloyhtiöiden tai työpaikkojen yhteydestä ja ovat näiden kiinteistöjen asukkaiden tai työntekijöiden käytössä. Väestönsuojapaikkoja on myös julkisten tilojen yhteydessä, kuten kouluissa ja päiväkodeissa, joissa ne on tarkoitettu kiinteistön käyttäjien tarpeisiin.

Yleensä väestönsuojat sijaitsevat kellarikerroksessa, maantasolla tai ne ovat osa erillisiä rakennuksia esimerkiksi ulkovarastojen yhteydessä. Väestönsuojat on merkitty kansainvälisellä merkillä, joka on sininen kolmio oranssilla pohjalla. Pienemmissä taloyhtiöissä tai omakotitaloissa ei väestönsuojaa yleensä ole. Jos et tiedä missä väestösuojasi on, kysy asiasta taloyhtiösi isännöitsijältä.

Väestönsuojaan suojaudutaan vasta viranomaisen käskystä. Jos sinulla ei ole väestönsuojaa, ensisijainen toimenpide on suojautua sisätiloihin. Vaihtoehtona on myös, että ilman väestönsuojaa olevat asukkaat evakuoidaan pois vaara-alueelta tilanteessa, jossa väestönsuojan käyttö olisi ajankohtaista. Alueen evakuoinnista päätetään ja ilmoitetaan viranomaisten toimesta.

Lisätietoja väestönsuojelusta ja omavaraisesta varautumisesta Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö SPEK:in sivuilta: