Kirkkonummi-päiviä vietettiin jälleen 23.–25.8., kun vuosittainen tapahtuma tarjosi kävijöille mahdollisuuden kokoontua yhteen nauttimaan aiempaa yhä monipuolisemmasta ohjelmasta. Tunnelma tapahtumissa ympäri Kirkkonummea oli innostavan viikonlopun aikana iloinen ja yhteisöllisyyttä juhlistava.

Opetus- ja kulttuuriministeriö julisti vuoden 2024 Sivistyksen vuodeksi, ja siksi myös Kirkkonummi-päivien tämän vuoden teema ”Oppia ikä kaikki Kirkkonummella – Lev och lär i Kyrkslätt” juhlisti Kirkkonummen lähes 700-vuotista historiaa sivistyskuntana.

Lauantain avaussanat esittänyt sivistysjohtaja Eeva-Kaisa Ikonen korosti puheenvuorossaan oppimisen ja yhteisöllisyyden suhdetta.

Sivistysjohtaja Eeva-Kaisa Ikonen

“Kuluva vuosi on opetus- ja kulttuuriministeriön nimeämä sivistyksen juhlavuosi. Me Kirkkonummella haluamme juhlia koko elämän mittaista oppimista. Lapselle maailma on kiehtova, kiinnostava ja mahdollisuuksia täynnä. Me aikuiset voimme oppia lapsilta uteliaisuutta sekä rohkeutta kokeilla, kysellä, kuunnella ja toimia yhdessä. Oma yhteisömme on mitä parhain kohtaamisten, ajatusten, taitojen ja kokemusten jakamisen paikka. Kirkkonummi-päivillä tämä ilo ja innostus näkyy, kuuluu ja kutsuu mukaansa!” lausui Ikonen.

Elinikäistä oppimista toteutetaan Kirkkonummella monin keinoin. Kuntastrategiassa yhtenä päämääränä on osaava ja oppiva Kirkkonummi, jossa oppiminen on mahdollista kaikille, vauvasta vaariin. Tavoitteena on innostaa asukkaita kehittämään itseään ja liittymään osaksi yhteisöä. Kirkkonummella toimivat lukuisat yritykset, järjestöt ja yhdistykset luovat omalta osaltaan tilaisuuksia yhdessä oppimiselle ja tekemiselle. Juuri tätä yhteisöllisyyttä Kirkkonummi-päivillä juhlitaan!

Kunnanjohtaja Virpi Sailas

“Kirkkonummi-päivät olivat vahva yhteistyön juhla. Kiitos kaikille suunnitteluun ja toteutukseen osallistuneille ja vierailijoille. Osallisuus ja yhteisöllisyys eivät ole itsestäänselvyyksiä, vaan ne ovat jotain, joka syntyy arjen teoista ja yhdessä koetuista hetkistä. Kuntamme jatkaa vahvasti osallisuustyötä ja kutsumme kaikki mukaan osallisuusdialogeihin 29.8. ja 5.9.”, kertoo kunnanjohtaja Virpi Sailas.

Monikulttuurisesta Mörne-salista perinnemaisemien Ragvaldsiin

Kolmipäiväisen tapahtuman ohjelmasta löytyi jokaiselle kirkkonummelaiselle jotakin. Kunnan pitkään historiaan pääsi kurkistamaan esimerkiksi Ragvaldsin museoalueen opastetuilla kierroksilla. Tulevaisuutta taas valottivat esimerkiksi kunnantalolla esittelyssä olevat kaavoituksen hankkeet sekä mahdollisuus vaikuttaa kunnan uuteen brändiin. Kirjastotalo Fyyrin Mörne-salissa puolestaan päästiin tutustumaan kirkkonummelaisten moninaisiin, kiehtoviin kulttuureihin. Elokuisen viikonlopun aikana saattoi päätyä myös muun muassa heittäytymään tivolin pyörteisiin, kiertämään kirpputoreja tai ihailemaan antiikkia, häkeltymään valotaiteesta sekä kuoroesityksistä tai herkuttelemaan piknikillä.

Tapahtuman yhtenä moottorina toiminut Kirkkonummen kunnan kulttuurisihteeri Antti Airaksinen toteaakin, että tänä vuonna uudistuneen ilmeen saanut Kirkkonummi-päivät on todella koko kunnan ja kaikkien kuntalaisten yhteinen, perinteeksi muodostunut tapahtuma.

“On aina ilo nähdä Kirkkonummi-päivien ohjelmatarjonnan monipuolisuus ja kuinka joka vuosi tarjonnassa on monille tuttujen toimijoiden lisäksi myös uusia toimijoita ja tapahtumamuotoja”, Airaksinen jatkaa.

Kirkkonummi-päiviä juhlitaan taas seuraavan kerran ensi vuonna elokuun viimeisenä täytenä viikonloppuna.

Palaa viikonlopun tunnelmiin tapahtumakuvien kautta!