Kirkkonummen välitön matkailutulo vuonna 2023 oli runsaat 29,5 miljoonaa euroa, ja matkailun kokonaisvaikutus kuntaan oli 50 miljoonaa euroa. Asiat ilmenevät tuoreesta Visitory Oy:n toteuttamasta tutkimuskokonaisuudesta, johon kunta osallistui nyt ensimmäistä kertaa.

Kirkkonummella matkailun osuus kaikkien toimialojen liikevaihdosta ja työllisyydestä oli tutkimuksen mukaan viime vuonna reilut 1,5 %, ja matkailun kokonaistyöllisyysvaikutus oli 113 henkilötyövuotta. Matkailun ansiosta työllistyneet saivat välittömiä palkkatuloja Kirkkonummella 3,2 miljoonaa euroa.

-Kirkkonummi on visionsa mukaisesti lähellä ihmistä ja luontoa Porkkalanniemeltä Nuuksioon. Matkailuala on meille luonnollisesti hyvin tärkeä, ja matkailun saralla meillä on vielä paljon mahdollisuuksia. Suomen puhdas luonto ja meri ovat varmasti myös kansainvälisesti kiinnostavia. Olemme juuri uudistamassa kuntamme organisaatiota, ja elinvoiman vahvistaminen myös matkailun osalta on meille keskeistä. Kunta myös itse kehittyy matkailun myötä, ja matkailu luo kuntaan elinvoimaa esimerkiksi investointien, uusien yritysten ja palvelujen kautta, kertoo Kirkkonummen kunnanjohtaja Virpi Sailas.

Helsinki on matkailutulon määrällä mitattuna Suomen suurin matkailukohde. Seuraavaksi suurimmat ovat Tampere, Turku, Vantaa sekä Oulu.

Useasta tutkimuksesta koostetun kokonaisuuden toteutti matkailun tutkimiseen erikoistunut Visitory Oy. Tutkimukseen osallistui yhteensä 40 matkailualuetta eri puolilta Suomea.

Kirkkonummen matkailutulotulokset

Kooste valtakunnallisista tuloksista