Microsoft on aloittamassa koko Suomen infrastruktuurille merkittävän datakeskushankkeen Kirkkonummella. Hankekaava mahdollistaa datakeskuksen ja sen apurakennusten rakentamisen Kolabackenin alueelle. Rakennuslupahakemus on jätetty vireille ja se on tarkoitus käsitellä seuraavassa rakennus- ja ympäristölautakunnan kokouksessa tiistaina 24. syyskuuta 2024. Samalla päätetään aloittamisoikeudesta. Asiakirjoihin on mahdollisuus tutustua ottamalla yhteyttä sähköpostitse rakennusvalvonta@kirkkonummi.fi

Hankkeen ensimmäinen vaihe käsittää yhden datakeskusrakennuksen ja louhinta- ja maanrakennustyöt datakeskuksen seuraavia vaiheita varten. Myöhemmin alue täydentyy lisärakennuksilla. Rakentamisen on tarkoitus alkaa rakennusluvan myöntämisen jälkeen lokakuussa 2024, ja se työllistää yli tuhat henkilöä. Kun datakeskus on toiminnassa, se työllistää kymmeniä henkilöitä. Datakeskuksen tuottama hukkalämpö hyödynnetään lämmöntalteenottolaitoksen kautta kaukolämmön tuottamisessa Kirkkonummen, Espoon ja Kauniaisten kaukolämpökäyttäjille.

Tiistain 24.9. kokouksessa käsitellään myös samaa hanketta koskeva murskauksen ympäristölupahakemus. Lisäksi hankkeen erityisen häiritsevää melua ja tärinää aiheuttavasta rakentamisesta on jätetty vireille meluilmoitus, josta asianosaisia kuullaan lähiaikoina erikseen.