Fortsättningskriget mellan Finland och Sovjetunionen slutade 19.9.1944 med mellanfreden i Moskva efter att vapnen vid fronterna tystnat två veckor tidigare. Fredsvillkoren var hårda – utöver krigsersättningarna och de permanenta landavträdelserna måste Finland arrendera ut det område som är känt som Porkalaparentesen som sovjetisk marinbas till Sovjetunionen för 50 år.

Det utarrenderade området omfattade två tredjedelar av Kyrkslätt, nästan hälften av Sjundeå och hela Degerby kommun, och de drygt 7200 invånarna i området skulle enligt fredsvillkoren evakueras på tio dagar senast 29.9.1944. Utöver invånarna flyttades hemmens lösöre, åkrarnas skörd och boskaps- och husdjuren med soldaternas, lottornas och civilas hjälp utanför arrendeområdet.

Parisfreden 10.2.1947 bekräftade utarrenderingen av Porkalaparentesen till Sovjetunionen enligt villkoren i mellanfreden. Sovjetunionen hade redan år 1944 börjat bygga om området till en militär bas – vid sidan om Obbnäs örlogshamn och Båtviks servicehamn byggdes bl.a. ett flygfält för MiG-15-jetjaktplan i Friggesby, många bunkrar placerades i olika delar av området, och kaserner byggdes för de ca 20 000 sovjetiska soldaterna på arrendeområdet. Vid sidan om soldater fanns det så många som 10 000 sovjetiska civila.

Finland fick år 1947 rätten till den så kallade Porkalatunneln, det vill säga genomfartsrätt längs järnvägen genom området. Järnvägsavsnittet, som var känt som ”världens längsta tunnel”, uppstod eftersom loken med förarna på tågen genom området ersattes på finska sidan av gränsen mot sovjetiska och vagnsfönstren täcktes för med luckor för genomfarten.

Finland återfick området i januari 1956

Fastän området enligt fredsavtalet hade utarrenderats till Sovjetunionen för 50 år återfick Finland Porkalaparentesens område officiellt 26.1.1956. Återlämningen av området hade redan tidigare preliminärt diskuterats, men detta blev offentligt först i september 1955 i samband med president Paasikivis besök i Moskva, varvid också VSB-avtalet mellan länderna förlängdes med 20 år.

När området åter var i Finlands besittning kunde återuppbyggnaden börja. Efter arrendeperioden kom en snabb industrialisering av området och därigenom en förändring i befolkningsstrukturen. Finskspråkig befolkning flyttade till området, och i och med industrialiseringen minskade jordbrukets betydelse.

År 1958 flyttades alla gravar från arrendetiden i olika delar av arrendeområdet till Porkala begravningsplats. På olika håll i området finns fortfarande tiotals bunkrar och andra militärtekniska konstruktioner kvar i terrängen som ett vittnesmål om parentestiden.

Vill du fördjupa dig i ämnet? I Kyrkslätts bibliotekshus Fyyri hittar du ett stort utbud av litteratur inom ämnesområdet, varav en del har samlats på ett särskilt temabord.