Träd och buskar hör till kommunbilden. De är en fröjd för ögat, dämpar buller och binder damm.  Men planteringar som man placerat på fel ställe eller låtit bli för höga eller för breda kan riskera trafiken och förorsaka gatuunderhållet olägenheter.

Häckarna skymmer sikten vid korsningarna och vid portöppningarna. Trädgrenarna rispar fotgängare och cyklister och repar bilar. De maskiner som används vid gatuunderhåll kan inte sköta hela leden på en gång, utan måste förflytta sig åt sidan vid alltför stor växtlighet. Grenar som sträcker sig över farlederna kan vara mycket farliga för svagsynta.

Vem har ansvaret?

Ansvaret för skötseln av växtligheten på tomterna ligger alltid hos fastigheterna. Man får inte låta träd och buskar som växer på gårdar och tomter okontrollerat bilda revor utanför tomten, utan man ska i god tid beskära dem för att säkerställa trafiksäkerheten och hinderfri sikt.

Kommunen har ansvaret för skötsel av de träd och de buskar som växer i parker, på grönremsorna på gatorna och på mittrefugerna. Husbolagen och tomtägarna har skyldigheten att på sin egen gård avlägsna grenar och andra växtdelar som sträcker sig över gatan och gång- och cykelleden.

Hur mycket utrymme behöver man ovanför körbanan

Om grenarna på träden som växer på tomten sträcker sig ut över gatan ska det bli minst 5 meter fritt utrymme ovanför körbanan. På grund av att höga fordon lutar måste de lägsta grenarna ligga minst på denna höjd också en halv meter utanför körbanan. På trottoarer och cykelvägar behövs 3,5 meter fritt utrymme på höjdled så att också stora maskiner får plats att röra sig under grenverket.

Ytterligare information: Kyrkslätts kommuns underhållstjänster kunnossapito@kirkkonummi.fi