Bibliotekshuset Fyyri fylldes onsdagen den 25.9 med nyfikna evenemangsbesökare och ett livligt sorl av röster då ett rekordantal, till och med 34 arbetsgivare och läroanstalter presenterade sina verksamheter och möjligheter. Dessutom deltog olika experter i evenemanget och erbjöd hjälp och stöd i att hitta såväl studieplats, arbete som arbetstagare.

Under evenemanget hade Fyyri mer än 650 besökare. Sammanlagt 34 instanser inom den offentliga sektorn, organisationer, företag och läroanstalter erbjöd information om mångsidiga arbets- och studiemöjligheter. Arbetsgivarna och läroanstalterna som erbjuder utbildning hade besök av intresserade kunder under hela dagen och ett nyfiket sorl av röster intog Fyyris korridorer.

Evenemanget invigdes av kommundirektör Virpi Sailas och efter det fick vi höra intressanta inlägg bland annat om lättföretagande, arbetsprövning och arbete inom säkerhetsbranschen. Musiker Mikko Kartano svarade för pausunderhållning och fungerade som programledare i samarbete med Luksias studerande.

– Rekryfestivalen är en strålande mötesplats för företag, föreningar, arbetssökande, utbildningsanordnare och dem som är intresserade av utbildning och företagande. Årets evenemang samlade ett stort deltagarantal i Fyyri. Tack till alla som deltog i evenemanget och till dem som ordnat evenemanget, berömde kommundirektör Virpi Sailas.

Luksias studerande med och skapa evenemanget

I år deltog Luksias första och andra årets merkonomstuderande i ordnandet av arrangemanget. Under evenemanget kunde du få syn på Luksias studerande såväl i handledande uppgifter som bakom kamerorna.

– Samarbetet med Luksias studerande gick på alla sätt smidigt. De studerande tog ivrigt och fördomsfritt tag i arbetsuppgifterna. Det är helt klart styrka i samarbete, gläder sig Kyrkslätts kommuns sysselsättningskoordinator och evenemangets projektchef Catharina Sunnari.

Det avgiftsfria evenemanget ordnades i samarbete med Kyrkslätts kommuns livskraftsenhet, Navigatorn i Kyrkslätt, Västra Nylands välfärdsområde / Sysselsättningstjänsterna Toimari, Nylands AN-byrå, Luksia och Life in Kirkkonummi.