Kirkkonummella on ilmennyt ongelmia koulukuljetuksessa koko syksyn ajan. Uusien liikennöitsijöiden aloittaessa ilmenee usein haasteita aikatauluissa ja noutopaikoissa. Tänä syksynä virheitä on kuitenkin tapahtunut tavallista enemmän. Haasteet ovat pääsääntöisesti keskittyneet Veikkolan alueelle kahden liikennöitsijän reiteille.

Virheet ovat monen asian summa. Muun muassa koulukuljetukselle ilmoitetuissa koulujen alkamis- ja loppumisajankohdissa on ollut runsaasti virheitä. Yhden oppilaan aikataulumuutos reitillä vaikuttaa suoraan usean muun oppilaan hakuaikoihin. Koulukuljetuksen ohjausjärjestelmässä on myös ollut epätarkkuuksia noutopaikkojen suhteen. Kuljettajien karttapalvelu on näyttänyt vääriä hakupaikkoja.

Aikatauluhaasteiden lisäksi koulukuljetuksen asiakkaat ovat antaneet palautetta kunnalle vaaratilanteista ja muista puutteista. Kirkkonummen kunnan sivistyspalveluissa on tartuttu kaikkiin palautteisiin viipymättä. Tavoitteena on kunnan puolelta koko syksyn ajan ollut se, että koulukyydit toimivat turvallisesti ja sujuvasti kaikkien oppilaiden ja perheiden kannalta.

Ongelmia on ratkottu yhdessä liikennöitsijöiden kanssa – asiakkaiden palautteesta on ollut korvaamaton apu

Sivistyspalveluissa on tehnyt koko syksyn ajan hartiavoimin töitä koulukuljetuksen ongelmien selättämiseksi. Yhteistyö liikennöitsijöihin on ollut tiivistä haasteellisten reittien ja vaaratilanteiden osalta.

”Olemme käyneet liikennöitsijöiden kanssa sopimuksen kriteerit tarkasti läpi ja vaatineet kirjalliset selvitykset vaaratilanteiden tapahtumista ja korjaavista toimenpiteistä”, kertoo hallintopäällikkö Tiina Koivisto.

Reittien aikatauluja on parannettu sitä mukaan, kun oikeat kuljetusajat ovat selkiytyneet. Virheelliset noutopaikat on myös korjattu manuaalisesti koulukuljetuksen ohjausjärjestelmään. Kuljettajien ammattitaitoa on seurattu ja liikennöitsijät ovat kiinnittäneet lisää huomiota perehdytykseen. Kuljettajia on irtisanottu ja siirretty muihin tehtäviin palautteen perustella.

”Asiakkailtamme saamamme palaute on ollut korvaamaton apu koulukuljetuksen haasteiden korjaamisessa”, kiittää Koivisto.

Lisätiedot:

Tiina Koivisto, hallintopäällikkö
s-posti: koulukuljetus@kirkkonummi.fi

Tämä tiedote on lähetetty Wilman kautta kaikille koulukuljetuksen taksiliikenteen asiakkaille.