Temadagen Prova på: Välmående!, som ordnades av Kyrkslätts kommuns fritidstjänster lördag 28.9.2024, samlade rikligt med folk till bibliotekshuset Fyyri. Evenemanget erbjöd mångsidigt program med anknytning till främjande av välmående.

Dagen bjöd på bland annat ansiktsyoga, som även lockade många nybörjare. Under timmen fick deltagarna utföra övningar för att förbättra hållningen och ansiktsmassage. Också träningen för karlar väckte intresse. Timmen inspirerade deltagarna till muskelkonditions- och balansövningar.

Evenemangsdagens höjdpunkt var de lugna Asahi-övningarna och klangskålsmeditationen, som erbjöd deltagarna ett tillfälle att slappna av och lyssna på sin egen kropp. Många deltagare upplevde att de hade hittat nya sätt att slappna av och förbättra sitt välmående.

Evenemanget bjöd också på litteraturfokuserade stunder, så som novellträffarna, där deltagarna fick diskutera litteratur tillsammans med bibliotekarierna.  För poesivänner erbjöds Poesiskål, som samlade ihop poesivännerna.

Prova på-evenemanget fick tack för sitt mångsidiga program som erbjöd en möjlighet att hitta nya metoder som stöd för ens eget välmående. Responsen efter evenemanget var positiv, och deltagarna önskar flera motsvarande evenemang.

Nästa och årets sista Prova på-evenemang ordnas i slutet av oktober med Halloween-tema på Veikkola bibliotek. Mer information om det kommande evenemanget kommer senare.

Tack till alla som varit med! I videon stämningar från evenemanget.