Talvi on tulossa ja Kirkkonummen katukunnossapito on valmiina. Katuja hoidetaan kunnossapitoluokitusten mukaisesti, jotta ne pysyvät hyvässä kunnossa ja turvallisina kuntalaisille.

Kirkkonummella teiden kunnossapidosta vastaavat useat eri tahot. Kirkkonummen kunta vastaa katujen, torien ja kävely- ja pyöräteiden hoidosta kunnan tieosuuksilla. ELY-keskus vastaa moottori- ja kehäteistä sekä maanteistä ja kävely- ja pyöräteistä. Yksityisteiden kunnossapidosta vastaavat tieoikeuden saaneiden kiinteistöjen omistajat, eli tieosakkaat tai tiekunnat. Kunta hoitaa sopimuksen mukaisesti joidenkin yksityisteiden kunnossapidon. Kunnossapitovastuun voit tarkistaa helposti kunnan karttapalvelusta.

Talvihoitokausi käynnissä

Kirkkonummen kunnallistekniikkapalveluiden vastuulla olevat aluehoitourakat alkoivat lokakuussa. Kunta käyttää talvikunnossapidon osalta kokonaisurakoita, joissa urakoitsijat vastaavat työnjohtotehtävistä pääurakoitsijan roolissa. Maksuperusteena on kokonaishinta, johon sisältyvät kaikki sovitut työt, kuten kadun talvikunnossapito kunnossapitoluokitusten mukaisesti. Tarkempia tietoja kunnossapitoluokituksista löydät kunnan verkkosivuilta: kirkkonummi.fi/talvikunnossapito.

Tänä talvena Kirkkonummella on voimassa kaksi aluehoitourakkaa, joissa pääurakoitsijana toimii Alltime Infrapalvelut Oy. Aluehoitourakka 1 kattaa Masalan, Sundetin, Sarvvikin ja Veikkolan ja aluehoitourakka 2 koskee Kirkkonummen keskustaa ja Kt 51 eteläpuolta.

Vastuunjako kunnossapidossa

Tienpidon vastuu jakautuu kiinteistöjen ja kunnan välillä. Tontin omistajan tai haltijan velvollisuutena on huolehtia tonttiliittymän aurausvallin poistamisesta ja tontille johtavan kulkutien kunnossapidosta. Vastuunjaosta on säädetty katukunnossapitolain 4 § (laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta). Lumelle tulee varata paikka omalta tontilta.

Kapeilla asunto- ja tonttikaduilla aurattava lumi on sijoitettava mahdollisimman tehokkaasti käytettävissä olevaan tilaan. Lumenpoisto suoritetaan, kun muut kiireellisemmät talvikunnossapitotyöt on saatu valmiiksi. Runsaslumisina talvina kadut voivat kaventua erityisesti vanhemmilla alueilla, missä katuja ei ole rakennettu asemakaavan mukaisesti. Lumitilat pyritään käyttämään tasapuolisesti, jotta vältytään turhalta lumen lähisiirrolta.

Väärin pysäköityjen autojen vaikutus kunnossapitoon

Jalkakäytävälle tai pysäköintikieltoalueelle pysäköidyt ajoneuvot haittaavat katujen kunnossapitoa ja voivat hidastaa työskentelyä. Kevyen liikenteen väyliä ei voida hiekoittaa kunnolla, jos ne ovat täynnä pysäköityjä autoja. Myös lumen auraus hankaloituu väärin pysäköityjen autojen takia. Pysäköidessään kannattaa olla tarkkana ja siirtokehotusmerkkejä tulee noudattaa. Muutoin auton omistaja voi joutua maksamaan siirtomaksun.

Palaute ja asiakaspalvelu

Katukunnossapitoon liittyvää palautetta voi jättää sähköisen palautejärjestelmän kautta täältä. Kaikki viestit luetaan ja ohjataan asiantuntijoille toimenpiteitä varten.

Kunnossapidon asiakaspalvelu on avoinna arkisin klo 8–16 numerossa 040 8649 084.

Tehtävämme on palvella kuntalaisia!

Yhteistyöterveisin,
Annika Selart