Keskiviikkona 9.10. Kirkkonummella Jokirinteen oppimiskeskus isännöi kansallisen peruskoulun tulevaisuusdialogeihin kuuluvan kuntatilaisuuden.

Kirkkonummi on valittu yhdeksi niistä kunnista, joita kuullaan peruskoulun tulevaisuustyössä. Muita dialogikuntia ovat Rovaniemi, Kouvola, Kuopio ja Lahti. Tulevaisuusdialogit ovat osa hallituksen käynnistämää Peruskoulun tulevaisuustyö -hanketta, jonka tavoitteena on luoda yhteinen visio tulevaisuutta rakentavalle peruskoululle.

Kehittämiskeskus Opinkirjo ja Suomen Vanhempainliito järjestävät ja fasilitoivat lokakuun aikana viisi tulevaisuusdialogia osana peruskoulun tulevaisuusvision luomista yhdessä OPPIVA-verkoston, Opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen kanssa. Tänä keskiviikkona kiertue rantautui Kirkkonummelle. Kirkkonummen keskusteluihin kokoonnuttiin Jokirinteen oppimiskeskukseen. Dialogit käytiin kunnassamme kahdella kielellä, suomeksi ja ruotsiksi.

Lokakuun aikana järjestettävissä tapahtumissa oppilaat, opiskelijat, vanhemmat ja koulujen henkilö keskustelevat kolmesta teemasta, jotka tallennetaan visiotyön tueksi. Dialogeissa hyödynnetään Erätauko-keskustelumenetelmää.

Teemoina ovat teknologian ja tekoälyn mahdollisuudet, perustaidot ja oppiminen sekä sosiaalinen ja ekologinen kestävyys.

Vilkasta keskustelua peruskoulun tulevaisuudesta – minkälaisia taitoja tulevaisuudessa tarvitaan?

Kirkkonummen tulevaisuusdialogiin osallistui nuoria, huoltajia, opettajia, rehtoreita, koulunkäynnin ohjaajia, päättäjiä sekä opetustoimen johtoa sekä hallinnon väkeä. Paikalla oli myös Kirkkonummen sivistysjohtaja Eeva-Kaisa Ikonen.

Opetusministeri Anders Adlercreutz lähetti osallistujille videotervehdyksen. Tervehdyksessä opetusministeri totesi meidän elävän ennennäkemättömässä muutoksessa, joka haastaa koko suomalaista yhteiskuntaa – myös koulua. Minkälaisia taitoja tulevaisuudessa tarvitaan? Miten opetetaan, miten opitaan? Näitä asioita on hyvä pohtia yhdessä. Visiotyössä etsitään muun muassa ratkaisuja vahvistamaan nuorten uskoa siihen, että luomme hyvää tulevaisuutta yhdessä. Luomme tulevaisuutta, jonka haluamme nähdä.

Kirkkonummen sivistysjohtaja Eeva-Kaisa Ikonen jatkaa:

“Koulun tärkeä tehtävä on luoda tulevaisuutta, ja samalla erityisesti toivoa hyvästä tulevaisuudesta. Lapsille ja nuorille koulu on elämää ja todellisuutta jokaisena päivänä. Koulun kehittäminen onkin mitä tärkeintä työtä”, Ikonen toteaa.

“Upeaa, että Kirkkonummi kutsuttiin mukaan tulevaisuustyöhön”, hän iloitsee.

Toiveikas tulevaisuus jokaiselle lapselle ja nuorelle

Anton Berende osallistui dialogiin Kirkkonummen nuorisovaltuuston edustajana. Hän kertoo, että keskustelut olivat todella kiinnostavia.

“On hienoa päästä visioimaan ja vaikuttamaan tulevaisuuden peruskouluun. Tuntuu tärkeältä osallistua tämänkaltaiseen työhön,” Berende sanoo.

Myös opetuspäällikkö Ulrika Willför-Nyman pitää dialogitilaisuutta onnistuneena.

“Saimme ainutlaatuisen mahdollisuuden osallistua kansallisesti merkittävään kehittämistyöhön. Samalla saimme vahvistuksen sille, että olemme kehittämistyössämme Kirkkonummella oikealla tiellä”, Willför-Nyman kertoo.

”On tärkeää, että koulu myös tulevaisuudessa on paikka, joka tarjoaa tulevaisuusnäkymän täynnä toivoa ja luottamusta”, hän jatkaa.

Kehittämispäällikkö Tarja Tuomainen OPPIVA-verkostosta osallistuu järjestäjänä kaikkiin dialogitilaisuuksiin.

“Dialogit ovat osa peruskoulun tulevaisuustyön neuvottelukunnan työtä, jossa halutaan kuulla syvällisesti ja moniäänisesti näkemyksiä peruskoulun vahvuuksiin ja toisaalta kehittämistarpeisiin”, kertoo Tuomainen.

“Koulua ei ole tarkoitus kehittää koulun itsensä vuoksi vaan, jotta se mahdollistaa jokaiselle lapselle ja nuorelle toiveikkaan tulevaisuuden.”

***

Lisää tietoa Peruskoulun tulevaisuustyö -hankkeesta löydät opetus- ja kulttuuriministeriön hankesivulta.